[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 330-321 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه آموزش بهداشت طبق الگوی پرسید (PRECEDE) بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‬ ی مرتبط با کم‬ خونی فقر آهن در دانش‬ آموزان دختر پایه نهم (دوره اول متوسطه) شهر قزوین
شادی فتحی زاده ، داوود شجاعی زاده* ، محمود محمودی ، غلامرضا گرمارودی ، مجید امیرسرداری ، مجتبی آزادبخت ، کیوان قیسوندی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (7698 مشاهده)

زمینه و هدف: کمخونی ناشی از کمبود آهن یک مسئله جدی و مهم بهداشتی در مانی است که بر روی رشد روانی و جسمی، رفتار و توانایی انجام کار تاثیر میگذارد. یکی از گروههایی که بیشتر در معرض کمخونی فقر آهن قرار دارند دختران نوجوان هستند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر برنامه آموزش بهداشت طبق الگوی پرسید ((Precede بر آگاهی، نگرش و ایجاد عملکرد تغذیهای مرتبط با کمخونی فقر آهن میباشد.

روش کار: پژوهش مداخله نیمه تجربی حاضر که بر روی 120 نفر از دانش آموزان (60 نفر شاهد و 60 نفر مورد)که بصورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند در سال 1393-1392 انجام شد. مداخله در سه جلسه 60 دقیقهای برگزار شد و سه ماه بعد مداخله آموزشی توزیع و تکمیل پرسشنامهها صورت گرفت. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه ای خود ساخته بر اساس اجزای مدل پرسیدبود. به منظور دستیابی به نتایج از نرم افزار spss-18 و آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی و مک نمار استفاده شد.

یافتهها: پس از مداخله آموزشی نمره میانگین آگاهی، نگرش (عوامل مستعد کننده)، تشکیل کلاسهای آموزشی، شرکت در کلاسهای آموزشی و استفاده از منابع آموزشی (عوامل قادر کننده)، تشویق معلمان و والدین و همسالان (عوامل تقویت کننده) و عملکرد در گروه مورد نسبت به شاهد افزایش معناداری یافت.

نتیجه گیری: مطالعه حاضر بیانگر تاثیر مثبت مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید و اجزای اصلی مدل (عوامل مستعدکننده، عوامل قادرکننده و عوامل تقویت کننده) در بهبود عملکرد پیشگیری کننده کمخونی فقر آهن در جامعه مورد مطالعه بود.

واژه‌های کلیدی: مدل پرسید، آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای، کم‬ خونی فقر آهن، دانش آموزان
متن کامل [PDF 167 kb]   (3149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/3/31 | پذیرش: 1395/3/31 | انتشار: 1395/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathizadeh S, Shojaeizadeh D, Mahmoodi M, Garmarodi G, Amirsardari M, Azadbakht M et al . The Impact of Health Education Based on PRECEDE Model on Knowledge, Attitude and Behavior of Grade Nine Female Students about Iron Deficiency Anemia in Qazvin. j.health 2016; 7 (3) :321-330
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-994-fa.html

فتحی زاده شادی، شجاعی زاده داوود، محمودی محمود، گرمارودی غلامرضا، امیرسرداری مجید، آزادبخت مجتبی و همکاران.. تاثیر برنامه آموزش بهداشت طبق الگوی پرسید (PRECEDE) بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‬ ی مرتبط با کم‬ خونی فقر آهن در دانش‬ آموزان دختر پایه نهم (دوره اول متوسطه) شهر قزوین. سلامت و بهداشت. 1395; 7 (3) :321-330

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-994-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623