[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 321-330 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه آموزش بهداشت طبق الگوی پرسید (PRECEDE) بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‬ ی مرتبط با کم‬ خونی فقر آهن در دانش‬ آموزان دختر پایه نهم (دوره اول متوسطه) شهر قزوین
شادی فتحی زاده، داوود شجاعی زاده ، محمود محمودی، غلامرضا گرمارودی، مجید امیرسرداری، مجتبی آزادبخت، کیوان قیسوندی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (2838 مشاهده)

زمینه و هدف: کمخونی ناشی از کمبود آهن یک مسئله جدی و مهم بهداشتی در مانی است که بر روی رشد روانی و جسمی، رفتار و توانایی انجام کار تاثیر میگذارد. یکی از گروههایی که بیشتر در معرض کمخونی فقر آهن قرار دارند دختران نوجوان هستند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر برنامه آموزش بهداشت طبق الگوی پرسید ((Precede بر آگاهی، نگرش و ایجاد عملکرد تغذیهای مرتبط با کمخونی فقر آهن میباشد.

روش کار: پژوهش مداخله نیمه تجربی حاضر که بر روی 120 نفر از دانش آموزان (60 نفر شاهد و 60 نفر مورد)که بصورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند در سال 1393-1392 انجام شد. مداخله در سه جلسه 60 دقیقهای برگزار شد و سه ماه بعد مداخله آموزشی توزیع و تکمیل پرسشنامهها صورت گرفت. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه ای خود ساخته بر اساس اجزای مدل پرسیدبود. به منظور دستیابی به نتایج از نرم افزار spss-18 و آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی و مک نمار استفاده شد.

یافتهها: پس از مداخله آموزشی نمره میانگین آگاهی، نگرش (عوامل مستعد کننده)، تشکیل کلاسهای آموزشی، شرکت در کلاسهای آموزشی و استفاده از منابع آموزشی (عوامل قادر کننده)، تشویق معلمان و والدین و همسالان (عوامل تقویت کننده) و عملکرد در گروه مورد نسبت به شاهد افزایش معناداری یافت.

نتیجه گیری: مطالعه حاضر بیانگر تاثیر مثبت مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید و اجزای اصلی مدل (عوامل مستعدکننده، عوامل قادرکننده و عوامل تقویت کننده) در بهبود عملکرد پیشگیری کننده کمخونی فقر آهن در جامعه مورد مطالعه بود.

واژه‌های کلیدی: مدل پرسید، آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای، کم‬ خونی فقر آهن، دانش آموزان
متن کامل [PDF 167 kb]   (1364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathizadeh S, Shojaeizadeh D, Mahmoodi M, Garmarodi G, Amirsardari M, Azadbakht M et al . The Impact of Health Education Based on PRECEDE Model on Knowledge, Attitude and Behavior of Grade Nine Female Students about Iron Deficiency Anemia in Qazvin. j.health. 2016; 7 (3) :321-330
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-994-fa.html
فتحی زاده شادی، شجاعی زاده داوود، محمودی محمود، گرمارودی غلامرضا، امیرسرداری مجید، آزادبخت مجتبی و همکاران.. تاثیر برنامه آموزش بهداشت طبق الگوی پرسید (PRECEDE) بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‬ ی مرتبط با کم‬ خونی فقر آهن در دانش‬ آموزان دختر پایه نهم (دوره اول متوسطه) شهر قزوین. سلامت و بهداشت. 1395; 7 (3) :321-330

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-994-fa.html

دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.102 seconds with 808 queries by yektaweb 3501