زمینه و هدف: سرطان پوست شایعترین نوع سرطان در جهان میباشد و دوران کودکی و نوجوانی یک زمان مهم و ویژه برای پیشگیری از سرطان پوست در آینده است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان مهرستان بر مبنای مدل بزنف بود.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 240 دانش آموز دختر از 4 دبیرستان دخترانه در دو گروه مورد120 و کنترل120 نفر انجام شد. پرسشنامه مشتمل بر سازههای مدل بزنف در دو مرحله توسط هر دو گروه مورد و کنترل، قبل و 2 ماه بعد از اجرای مداخله آموزشی تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار آماری spss و آزمونهای آماری آنالیز واریانس، تی مستقل و زوجی، کای اسکوئر، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نمرات سازههای مدل بزنف در گروه مورد بعد از مداخله تفاوت معنیداری را نسبت به گروه شاهد نشان داد (001/0˂p). فاکتورهای قادر کننده با تاثیر 432/0 بین سازه های الگوی بزنف، قوی ترین پیش بینی کننده رفتار محافظتکننده در برابر نور خورشید بود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد برنامه آموزش مبتنی بر مدل بزنف در ارتقاءرفتارهای پیشگیرانه از سرطان پوست، در دانش آموزان موثر بوده است.
Zareban I, Izadirad H, Masoudy G. The Effect of Educational Intervention on Preventive Practices of Skin Cancer among Female High School Students Based on BASNEF Model. j.health 2016; 7 (3) :302-311 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-992-fa.html
ضاربان ایرج، ایزدی راد حسین، مسعودی غلامرضا. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانش آموزان دختر دبیرستانی. سلامت و بهداشت. 1395; 7 (3) :302-311