[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 365-357 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت همبستگی ذهن‌آگاهی با افسردگی، اضطراب و عوامل مرتبط در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال
مهران رستمی ورنوسفادرانی* ، فائزه قره داغی ، عبداله اسدی ، وحیده آقامحمدی
دانشکده علوم پزشکی خلخال، خلخال، ایران
چکیده:   (90 مشاهده)
زمینه و هدف: ذهن‌آگاهی به‌عنوان یک مفهوم روان‌شناختی که به توانایی فرد برای توجه به تجربیات حال حاضر و قدرت تنظیم و کنترل آنها اشاره دارد، می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان داشته باشد. همچنین، افسردگی و اضطراب به‌عنوان دو مشکل شایع در جامعه دانشجویی شناخته شده‌اند که می‌توانند عملکرد تحصیلی و روان‌شناختی دانشجو را تحت‌تأثیر قرار دهند. باتوجه ‌به اهمیت ذهن‌آگاهی و تأثیر آن، این پژوهش باهدف بررسی ارتباط بین ذهن‌آگاهی، افسردگی، اضطراب و عوامل دموگرافیک در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 106  نفر از دانشـجویان دانشـکده علوم پزشکی خلخال پس از تعیین حجم نمونه انجام شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه چهارقسمتی (اطلاعات دموگرافیک و تن‌سنجی، افسـردگی بک، اضطراب بک، پنج‌وجهی ذهن‌آگاهی) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری پیرسـون و رگرسیون تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه 9/1 درصد از دانشجویان به شدت افسرده، 6/22 درصد به شدت مضطرب بودند. همچنین نتایج حاکی از آن بود که بین نمره کلی افسردگی با ذهن‌آگاهی ارتباط معکوس معنادار (001/0 (p=و بین اضطراب با ذهن‌آگاهی ارتبـاط آماری معنی دار (0001/0(p= وجود داشت. مدل رگرسیونی چندگانه خطی نشان داد اضطراب و افسردگی توان پیشگویی‌کنندگی تغییرات میانگین نمره ذهن‌آگاهی را داشتند (45/38=R2).
نتیجه‌گیری: مجموعه یافته‌های این پژوهش نشان داد که ذهن‌آگاهی ارتباط معناداری با افسردگی و اضطراب دارد و رابطه معنادار معکوسی بین نمره کلی اضطراب و ذهن‌آگاهی وجود دارد؛ بنابراین، توجه به ذهن‌آگاهی به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر سلامت حائز اهمیت است.
 
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، افسردگی، اضطراب، دانشجویان
متن کامل [PDF 244 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/8 | پذیرش: 1403/7/10 | انتشار: 1403/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami Varnosfaderani M, Gharedaghi F, Asadi A. Correlation Status of Mindfulness with Depression, Anxiety, and Related Factors in Students of Khalkhal Faculty of Medical Sciences. j.health 2024; 15 (3) :357-365
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2931-fa.html

رستمی ورنوسفادرانی مهران، قره داغی فائزه، اسدی عبداله، آقامحمدی وحیده. وضعیت همبستگی ذهن‌آگاهی با افسردگی، اضطراب و عوامل مرتبط در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال. سلامت و بهداشت. 1403; 15 (3) :357-365

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2931-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623