[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 365-357 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت همبستگی ذهن‌آگاهی با افسردگی، اضطراب و عوامل مرتبط در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال
مهران رستمی ورنوسفادرانی* ، فائزه قره داغی ، عبداله اسدی ، وحیده آقامحمدی
دانشکده علوم پزشکی خلخال، خلخال، ایران
چکیده:   (304 مشاهده)
زمینه و هدف: ذهن‌آگاهی به‌عنوان یک مفهوم روان‌شناختی که به توانایی فرد برای توجه به تجربیات حال حاضر و قدرت تنظیم و کنترل آنها اشاره دارد، می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان داشته باشد. همچنین، افسردگی و اضطراب به‌عنوان دو مشکل شایع در جامعه دانشجویی شناخته شده‌اند که می‌توانند عملکرد تحصیلی و روان‌شناختی دانشجو را تحت‌تأثیر قرار دهند. باتوجه ‌به اهمیت ذهن‌آگاهی و تأثیر آن، این پژوهش باهدف بررسی ارتباط بین ذهن‌آگاهی، افسردگی، اضطراب و عوامل دموگرافیک در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 106  نفر از دانشـجویان دانشـکده علوم پزشکی خلخال پس از تعیین حجم نمونه انجام شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه چهارقسمتی (اطلاعات دموگرافیک و تن‌سنجی، افسـردگی بک، اضطراب بک، پنج‌وجهی ذهن‌آگاهی) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری پیرسـون و رگرسیون تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه 9/1 درصد از دانشجویان به شدت افسرده، 6/22 درصد به شدت مضطرب بودند. همچنین نتایج حاکی از آن بود که بین نمره کلی افسردگی با ذهن‌آگاهی ارتباط معکوس معنادار (001/0 (p=و بین اضطراب با ذهن‌آگاهی ارتبـاط آماری معنی دار (0001/0(p= وجود داشت. مدل رگرسیونی چندگانه خطی نشان داد اضطراب و افسردگی توان پیشگویی‌کنندگی تغییرات میانگین نمره ذهن‌آگاهی را داشتند (45/38=R2).
نتیجه‌گیری: مجموعه یافته‌های این پژوهش نشان داد که ذهن‌آگاهی ارتباط معناداری با افسردگی و اضطراب دارد و رابطه معنادار معکوسی بین نمره کلی اضطراب و ذهن‌آگاهی وجود دارد؛ بنابراین، توجه به ذهن‌آگاهی به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر سلامت حائز اهمیت است.
 
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، افسردگی، اضطراب، دانشجویان
متن کامل [PDF 244 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/8 | پذیرش: 1403/7/10 | انتشار: 1403/7/10
فهرست منابع
1. Eshagh I, Ali N. Prevalence of depression among students of Zabol Medical School. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2004; 6 (2): 15-21.
2. Kamimura A, Nourian MM, Assasnik N, Franchek-Roa K. Depression and intimate partner violence among college students in Iran. Asian journal of psychiatry. 2016;23:51-5 [DOI:10.1016/j.ajp.2016.07.014] [PMID]
3. Kaviani H, Hatami N, Shafiabadi A. The Effect of Cognitive Therapy Based on Mindfulness on the Quality of Life of Depressed People (Non-Clinical). Orig Res Pap Cogn Sci New Years. 2008;4:39-48.
4. Tanay G, Lotan G, Bernstein A. Salutary proximal processes and distal mood and anxiety vulnerability outcomes of mindfulness training: A pilot preventive intervention. Behavior therapy. 2012;43(3):492-505. [DOI:10.1016/j.beth.2011.06.003] [PMID]
5. Dadsetan P, Asgari A, Hajizadegan M. Developing a Coping Strategies Scale in Iranian students: Parallel forms. Journal of Iranian Psychologists. 2000;15(4):217-233.
6. Falkenström F. Studying mindfulness in experienced meditators: A quasi-experimental approach. Personality and Individual Differences. 2010;48(3):305-10. [DOI:10.1016/j.paid.2009.10.022]
7. Segal ZV, Teasdale JD, Williams JM, Gemar MC. The mindfulness‐based cognitive therapy adherence scale: Inter‐rater reliability, adherence to protocol and treatment distinctiveness. Clinical Psychology & Psychotherapy. 2002;9(2):131-8. [DOI:10.1002/cpp.320]
8. Baer RA. Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical psychology: Science and practice. 2003;10(2):125. [DOI:10.1093/clipsy/bpg015]
9. Kabat-Zinn J, Hanh TN. Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness (15th ed.). Delta Trade Paperback/Bantam Dell. 2005.
10. Janowski K, Łucjan P. P-133-Worry and mindfulness: the role in anxiety and depressive symptoms. European Psychiatry. 2012;27:1. [DOI:10.1016/S0924-9338(12)74300-6]
11. Potek R. Mindfulness as a school-based prevention program and its effect on adolescent stress, anxiety and emotion regulation: New York University; 2012: 65-102.
12. McCarney RW, Schulz J, Grey AR. Effectiveness of mindfulness-based therapies in reducing symptoms of depression: A meta-analysis. European Journal of Psychotherapy & Counselling. 2012;14(3):279-99. [DOI:10.1080/13642537.2012.713186]
13. Piet J, Würtzen H, Zachariae R. The effect of mindfulness-based therapy on symptoms of anxiety and depression in adult cancer patients and survivors: a systematic review and meta-analysis. Journal of consulting and clinical psychology. 2012;80(6):1007. [DOI:10.1037/a0028329] [PMID]
14. Leigh J, Bowen S, Marlatt GA. Spirituality, mindfulness and substance abuse. Addictive behaviors. 2005;30(7):1335-41. [DOI:10.1016/j.addbeh.2005.01.010] [PMID]
15. Kang YS, Choi SY, Ryu E. The effectiveness of a stress coping program based on mindfulness meditation on the stress, anxiety, and depression experienced by nursing students in Korea. Nurse education today. 2009;29(5):538-43. [DOI:10.1016/j.nedt.2008.12.003] [PMID]
16. Morone NE, Lynch CP, Losasso VJ, Liebe K, Greco CM. Mindfulness to reduce psychosocial stress. Mindfulness. 2012;3:22-9. [DOI:10.1007/s12671-011-0076-z]
17. McManus F, Surawy C, Muse K, Vazquez-Montes M, Williams JMG. A randomized clinical trial of mindfulness-based cognitive therapy versus unrestricted services for health anxiety (hypochondriasis). Journal of consulting and clinical psychology. 2012;80(5):817. [DOI:10.1037/a0028782] [PMID] []
18. Masuda A, Tully EC. The role of mindfulness and psychological flexibility in somatization, depression, anxiety, and general psychological distress in a nonclinical college sample. Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine. 2012;17(1):66-71. [DOI:10.1177/2156587211423400]
19. Joo HM, Lee SJ, Chung YG, Shin IY. Effects of mindfulness based stress reduction program on depression, anxiety and stress in patients with aneurysmal subarachnoid hemorrhage. Journal of Korean Neurosurgical Society. 2010;47(5):345. [DOI:10.3340/jkns.2010.47.5.345] [PMID] []
20. Monajem A, Ebrahimi MS. The relationship between metacognitive beliefs and practice mindfulness and acceptances and commitment with general health in students. 2017:31-42
21. Rajabi GH, Attari YA, Haghigi J. Factor analysis of Beck Questionnaire (BDI-21) on male students of Shahid Chamran University, Ahvaz. Psychological achievements. 2000; 8 (2): 49-66.
22. Hossein Kaviani H, Mousavi AS. Psychometric properties of the Persian version of Beck Anxiety Inventory. Tehran University Medical Journal. 2008;66(2):136.
23. BabapourKheiroddin J, poursharifi H, Hashemi T, Ahmadi E. The relationship of meta-cognition and mindfulness components with obsessive beliefs in students. Journal of School Psychology. 2013;1(4):23-38.
24. Azimi S. Investigate The Effect Of Emotional Intelligence Training On Bullying, Social Competence And Emotional Intelligence In Fourth Grade Elementary School Students In Ardebil. Journal of New Advances in Behavioral Sciences. 2018;3(22):1-16.
25. Grinnell S, Greene G, Melanson K, Blissmer B, Lofgren IE. Anthropometric and behavioral measures related to mindfulness in college students. Journal of American College Health. 2011;59(6):539-45. [DOI:10.1080/07448481.2011.555932] [PMID]
26. Ahangari N, Biroshk B, Ashoori A. Assessment Relationship between mindfulness with depression and quality of life in women with breast cancer. PSYCHOMETRY. 2016;5(17):55-68.
27. Bodenlos JS, Noonan M, Wells SY. Mindfulness and alcohol problems in college students: The mediating effects of stress. Journal of American college health. 2013;61(6):371-8. [DOI:10.1080/07448481.2013.805714] [PMID]
28. Narimani Z, Golpour A. The relationship between mindfulness, coping styles and emotional intelligence with mental health in students. Scientific journal of education and evaluation (quarterly). 2012; 5(19):91-105.
29. Talebi M. The Relationship between Mindfulness and Stress, Depression, and Anxiety in Pregnant Women Referred to Obstetrics and Gynecology Clinics. Nursing And Midwifery Journal. 2021;19(6):449-58. [DOI:10.52547/unmf.19.6.449]
30. Ghasemzadeh A, Ghamari M, Hosseinian S. The Effectiveness of Mindfulness Training on Students' Anxiety and Psychological Well-being. Education Strategies in Medical Sciences [ESMS]. 2020; 14(1):77-87.
31. Azargun H, Kajbaf MB, Molvi H, Abedi MR. The effectiveness of mindfulness training on reducing rumination and depression in Isfahan University students. Daneshvar Behavat. 2008; 16(34): 13-20.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami Varnosfaderani M, Gharedaghi F, Asadi A. Correlation Status of Mindfulness with Depression, Anxiety, and Related Factors in Students of Khalkhal Faculty of Medical Sciences. j.health 2024; 15 (3) :357-365
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2931-fa.html

رستمی ورنوسفادرانی مهران، قره داغی فائزه، اسدی عبداله، آقامحمدی وحیده. وضعیت همبستگی ذهن‌آگاهی با افسردگی، اضطراب و عوامل مرتبط در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال. سلامت و بهداشت. 1403; 15 (3) :357-365

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2931-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623