زمینه و هدف: تاثیر برنامه های آموزشی جاری در سیستم بهداشتی بر بهبود وزنگیری مادران و کودکان مشخص نشده است، هدف این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی توسط کارشناس تغذیه و ماما بر افزایش وزن زنان باردار و بهبود وضعیت رشد کودکان زیر 5 سال مبتلا به اختلال رشد بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی مداخله ای، نمونه های پژوهش شامل 410 مادر باردار و 305 کودک مبتلا به اختلال رشد بودند که به روش سرشماری انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون توسط کارشناس تغذیه و گروه کنترل توسط کارشناس ماما تحت آموزش قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از نرمافزارهای spss-16، EpiInfo و آزمون ویلکاکسون و کای اسکوئر تحلیل شد.
یافته ها: بعد از مداخله آموزشی، وزن گیری کمتر از حد طبیعی مادران باردار در گروه آزمون، از 8/49 به 2/5 درصد و در گروه کنترل از 4/58 به 36 درصد کاهش یافت و تفاوت مابین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (0000/0p=). شیوع کم وزنی، کوتاه قدی، لاغری و چاقی بعد از مداخله آموزشی مابین دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری:آموزش توسط کارشناس تغذیه نقش موثرتری در بهبود روند وزن گیری مادران باردار داشت، ولی تاثیر چشمگیری در بهبود وضعیت رشد کودکان زیر 5 سال نشان نداد. استفاده از نیروی مسلط به علوم تغذیه راهکار کافی برای ارتقاء وضعیت تغذیه ای اطفال زیر 5 سال نبوده و بررسی های جامعتری را می طلبد.
Alijahan R, Nemati A, Moshiri M, Hazrati S. Nutrition Education and Counseling Provided by Nutritionist and Midwife and its Effects on Maternal Weight Gain in Pregnancy and Child Growth. j.health 2016; 7 (1) :58-70 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-895-fa.html
عالی جهان راحله، نعمتی علی، مشیری منیره، حضرتی صادق. تاثیر مداخله آموزشی توسط کارشناس تغذیه و ماما بر بهبود وضعیت رشد کودکان مبتلا به اختلال رشد و افزایش وزن مادران باردار شهر اردبیل . سلامت و بهداشت. 1395; 7 (1) :58-70