[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 86-74 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر روش‌های آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران
محمد ماذنی ، یوسف حمیدزاده اربابی ، علی نعمتی ، مهرناز مشعوفی ، رضا مهدوی
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
چکیده:   (11594 مشاهده)

زمینه و هدف: بسیاری از بیماری‏های دوره بزرگسالی ریشه در تغذیه زمان کودکی دارند و بخش عمده‏ای از الگوها و عادات غذائی انسان‏ها در کودکی شکل می‏گیرد. بکارگیری راهکارهایی مانند آموزش بهداشت برای بهبود الگوی تغذیه‏ای و ارتقای سطح سلامت مادران در صدر اولویت‏های بهداشت تغذیه‏ای قرار دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر روش‏های آموزش کارکنان بهداشت بر آگاهی مادران از تغذیه شیرخوار و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران آنان انتخاب و اجرا گردید. روش کار: این طرح یک مطالعه شبه تجربی بود. در این طرح، تاثیر آموزش حضوری و غیرحضوری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهشی ما مادران دارای شیرخوار زیر 6 ماه بود. در این مطالعه، تعداد 303 نفر از 16 مرکز بهداشتی بصورت تصادفی ساده بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‏ها یک پرسش‏نامه معلم‏ساخته بود. یافته‏های این تحقیق در نرم افزار SPSS و با آمار توصیفی- تحلیلی آنالیز گردید. یافته‏ها: نتایج نشان داد که میانگین سن مادران 8/5 ±9/26 بود، حدود 10% مادران شاغل بوده و 75% فقط از شیرخودشان برای تغذیه نوزاد استفاده می کردند. اختلاف معنی‏داری بین سطح دانش تغذیه مادران در مورد تغذیه کودکان قبل و بعد از آموزش تغذیه مشاهده شد (05/0p<). بین روش‏های آموزش و سطح آگاهی بعد از آموزش تفاوت معنی‏داری وجود داشت (05/0p<). اختلاف آماری معنی‏داری بین قد و وزن قبل و بعد از آموزش مشاهده گردید (05/0p<). نتیجه‏گیری: هر چند آموزش حضوری کارکنان از آموزش غیر حضوری موثرتر بود، ولی هر دو روش در افزایش آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک کودکان موثر بودند. لذا باید انواع آموزش‏ها ارائه گردد تا آگاهی و رفتارهای ارتقاء‏دهنده سلامت مادران افزایش یابد. اما بایستی به آموزش چهره به چهره با انگیزه و آمادگی قبلی کارکنان، بیشتر توجه شود.

واژه‌های کلیدی: روش‌های آموزش، کارکنان بهداشتی، مادران شیرده، شیرخواران، اردبیل
متن کامل [PDF 280 kb]   (2924 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/5 | پذیرش: 1392/11/5 | انتشار: 1392/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazani M, Hamidzadeh Arbabi Y, Nemati A, Mash'oufi M, Mahdavi R. Comparing the Effectiveness of Attendance and Non Attendance Education of Health Workers on Knowledge of Mothers and Anthropometric Changes of Infants. j.health 2012; 3 (1) :74-86
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-85-fa.html

ماذنی محمد، حمیدزاده اربابی یوسف، نعمتی علی، مشعوفی مهرناز، مهدوی رضا. مقایسه تاثیر روش‌های آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران. سلامت و بهداشت. 1391; 3 (1) :74-86

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-85-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623