زمینه و هدف: بسیاری از بیماریهای دوره بزرگسالی ریشه در تغذیه زمان کودکی دارند و بخش عمدهای از الگوها و عادات غذائی انسانها در کودکی شکل میگیرد. بکارگیری راهکارهایی مانند آموزش بهداشت برای بهبود الگوی تغذیهای و ارتقای سطح سلامت مادران در صدر اولویتهای بهداشت تغذیهای قرار دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر روشهای آموزش کارکنان بهداشت بر آگاهی مادران از تغذیه شیرخوار و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران آنان انتخاب و اجرا گردید. روش کار: این طرح یک مطالعه شبه تجربی بود. در این طرح، تاثیر آموزش حضوری و غیرحضوری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهشی ما مادران دارای شیرخوار زیر 6 ماه بود. در این مطالعه، تعداد 303 نفر از 16 مرکز بهداشتی بصورت تصادفی ساده بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامه معلمساخته بود. یافتههای این تحقیق در نرم افزار SPSS و با آمار توصیفی- تحلیلی آنالیز گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین سن مادران 8/5 ±9/26 بود، حدود 10% مادران شاغل بوده و 75% فقط از شیرخودشان برای تغذیه نوزاد استفاده می کردند. اختلاف معنیداری بین سطح دانش تغذیه مادران در مورد تغذیه کودکان قبل و بعد از آموزش تغذیه مشاهده شد (05/0p<). بین روشهای آموزش و سطح آگاهی بعد از آموزش تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0p<). اختلاف آماری معنیداری بین قد و وزن قبل و بعد از آموزش مشاهده گردید (05/0p<). نتیجهگیری: هر چند آموزش حضوری کارکنان از آموزش غیر حضوری موثرتر بود، ولی هر دو روش در افزایش آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک کودکان موثر بودند. لذا باید انواع آموزشها ارائه گردد تا آگاهی و رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت مادران افزایش یابد. اما بایستی به آموزش چهره به چهره با انگیزه و آمادگی قبلی کارکنان، بیشتر توجه شود.
Mazani M, Hamidzadeh Arbabi Y, Nemati A, Mash'oufi M, Mahdavi R. Comparing the Effectiveness of Attendance and Non Attendance Education of Health Workers on Knowledge of Mothers and Anthropometric Changes of Infants. j.health 2012; 3 (1) :74-86 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-85-fa.html
ماذنی محمد، حمیدزاده اربابی یوسف، نعمتی علی، مشعوفی مهرناز، مهدوی رضا. مقایسه تاثیر روشهای آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران. سلامت و بهداشت. 1391; 3 (1) :74-86