[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( ویژه نامه تابستان 1394 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 312-304 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان فعالیت بدنی کودکان با ابزار خود- گزارشی و مقایسه آن با ابزار والد- گزارشی
کاظم حسین زاده ، شمس الدین نیکنامی* ، علیرضا حیدرنیا
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (9356 مشاهده)

زمینه و هدف: اندازه گیری میزان فعالیت بدنی همواره با چالش های فراوانی همراه بوده است و این در حالی است که هر وقت صحبت از اندازه گیری فعالیت بدنی در کودکان به میان می آید، استفاده از ابزار خود- گزارشی برای بررسی میزان فعالیت بدنی در کودکان همواره بحث انگیز بوده است. مطالعه حاضر به بررسی میزان فعالیت بدنی کودکان با ابزار خود- گزارشی و مقایسه آن با نتایج والد- گزارشی پرداخته است. روش کار: در این مطالعه که با هدف بررسی میزان فعالیت بدنی کودکان با ابزار خود-گزارشی و مقایسه آن با نتایج والد-گزارشی انجام گرفت، ابزار خود-گزارشی روی 300 نفر از دانش آموزان که طی نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج آن با ابزار والد-گزارشی مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت و سپس با آزمون های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که میانگین MPA و VPA و شاخص MET در پسران بیشتر از دختران بوده و آزمون تی اختلاف معنی دار در سطح 001/0 بین آن دو نشان داد. همچنین علیرغم وجود تفاوت معنی دار در برآورد مصرف انرژی با ابزار خود- گزارشی در مقایسه با گزارش مادران، همنوایی مطلوبی میان میان این دو برآورد وجود داشته و ارتباط میان این دو شیوه برآورد با ضریب خطی 9/0 معنی دار بود. نتیجه گیری: تفاوت در میانگین برآوردهای حاصل از ابزار خود- گزارشی و والد- گزارشی در خصوص مقدار MET فعالیت بدنی واحدهای پژوهش به تفاوت در مقدار و دوره زمانی بر می گردد که این دو ابزار استفاده شده اند. ارتباط معنی دار میان این دو برآورد موید این مطلب است. بنابراین، ابزار خود- گزارشی کفایت لازم برای اندازه گیری فعالیت بدنی کودکان را دارد. با این وجود، مقایسه برآورد حاصل از ابزار خود- گزارشی با سایر روش های اندازه گیری فعالیت بدنی پیشنهاد می گردد.

واژه‌های کلیدی: ابزار خود-گزارشی، ابزار بازگویی فعالیت بدنی، دانش آموزان، ابزار والد-گزارشی
متن کامل [PDF 237 kb]   (4911 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/5/27 | پذیرش: 1394/5/27 | انتشار: 1394/5/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadeh K, Niknami S, Hidarnia A. Measurement and Comparing School Children Physical Activity with Two Methods of Self - and Parent Reports. j.health 2015; 6 (3) :304-312
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-689-fa.html

حسین زاده کاظم، نیکنامی شمس الدین، حیدرنیا علیرضا. بررسی میزان فعالیت بدنی کودکان با ابزار خود- گزارشی و مقایسه آن با ابزار والد- گزارشی. سلامت و بهداشت. 1394; 6 (3) :304-312

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-689-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( ویژه نامه تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4623