زمینه و هدف: یکی از روشهای ارزیابی کیفیت رژیم غذایی بررسی تنوع رژیم افراد است. هدف از این مطالعه بررسی تنوع رژیمی و ارتباط آن با وضعیت رشد کودکان در بین دانشآموزان مدارس ابتدایی اردبیل بود. روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1390 بر روی 280 نفر از دانشآموزان مدارس ابتدایی با حدود سنی 11-7 سال انجام گردید. اطلاعات لازم از طریق یک پرسشنامه اطلاعات فردی و3 پرسشنامه 24 ساعت یادآمد گردآوری شد. امتیازدهی تنوع رژیم غذایی با محاسبه تعداد گروههای غذایی در هر 3 پرسشنامه 24 ساعت یادآمد و میانگین گروههای غذایی مصرفی در 3 روز انجام گرفت. Z-Score مربوط به وزن برای سن و قد برای سن با استفاده از نرم افزارEpiInfo نسخه 6 سازمان بهداشت جهانی محاسبه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 صورت گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن دانشآموزان 42/1±9/8 سال بود. از نظر شاخص قد برای سن 20 دانشآموز (14/7%) در محدوه نرمال (z-score≤-2) و 260 نفر (86/92%) دچار توقف رشد بودند (z-sccore≥-3) بودند. از نظر شاخص وزن برای سن 14 نفر (5%) نرمال و 266 نفر (95%) دارای کم وزنی شدید و از نظر شاخص توده بدنی 77 نفر (5/27%) لاغر و 203 نفر )5/72%) چاق بودند. بین وزن دانشآموزان، قد و شاخص توده بدنی آنها و تنوع رژیمی مصرفی آنها رابطه معنیداری مشاهده نشد نتیجه گیری: اگرچه در این مطالعه ارتباط معنیداری بین شاخصهای تغذیهای و تنوع رژیمی مصرفی مشاهده نگردید ولی نتایج مطالعه نشان داد که شیوع سوء تغذیه شدید در بین کودکان اردبیل بالا بوده و امتیاز تنوع رژیمی آنها پایین است.