زمینه و هدف: یکی از روشهای ارزیابی کیفیت رژیم غذایی بررسی تنوع رژیم افراد است. هدف از این مطالعه بررسی تنوع رژیمی و ارتباط آن با وضعیت رشد کودکان در بین دانشآموزان مدارس ابتدایی اردبیل بود. روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1390 بر روی 280 نفر از دانشآموزان مدارس ابتدایی با حدود سنی 11-7 سال انجام گردید. اطلاعات لازم از طریق یک پرسشنامه اطلاعات فردی و3 پرسشنامه 24 ساعت یادآمد گردآوری شد. امتیازدهی تنوع رژیم غذایی با محاسبه تعداد گروههای غذایی در هر 3 پرسشنامه 24 ساعت یادآمد و میانگین گروههای غذایی مصرفی در 3 روز انجام گرفت. Z-Score مربوط به وزن برای سن و قد برای سن با استفاده از نرم افزارEpiInfo نسخه 6 سازمان بهداشت جهانی محاسبه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 صورت گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن دانشآموزان 42/1±9/8 سال بود. از نظر شاخص قد برای سن 20 دانشآموز (14/7%) در محدوه نرمال (z-score≤-2) و 260 نفر (86/92%) دچار توقف رشد بودند (z-sccore≥-3) بودند. از نظر شاخص وزن برای سن 14 نفر (5%) نرمال و 266 نفر (95%) دارای کم وزنی شدید و از نظر شاخص توده بدنی 77 نفر (5/27%) لاغر و 203 نفر )5/72%) چاق بودند. بین وزن دانشآموزان، قد و شاخص توده بدنی آنها و تنوع رژیمی مصرفی آنها رابطه معنیداری مشاهده نشد نتیجه گیری: اگرچه در این مطالعه ارتباط معنیداری بین شاخصهای تغذیهای و تنوع رژیمی مصرفی مشاهده نگردید ولی نتایج مطالعه نشان داد که شیوع سوء تغذیه شدید در بین کودکان اردبیل بالا بوده و امتیاز تنوع رژیمی آنها پایین است.
Mohajeri M, Nemati A, Khademhaghighian H, Iranpour F, Mobini S. Relationships between Dietary Diversity and Nutritional Status among Primary School Students in Ardebil. j.health 2015; 6 (1) :69-76 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-528-fa.html
مهاجری مهسا، نعمتی علی، خادم حقیقیان حسین، ایرانپور فریده، مبینی شکریه. ارتباط تنوع رژیم غذایی با وضعیت تغذیه در دانش آموزان دبستانهای شهر اردبیل. سلامت و بهداشت. 1394; 6 (1) :69-76