مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
زمینه و هدف: رشد روز افزون مصرف کیسه پلاستیکی آن را به یک فوریت تبدیل کرده است. استراتژی کاهش، استفاده مجدد و بازیافت (که به اختصار استراتژی 3R نامیده میشود) و آموزش به افراد، بهویژه زنان، گروه کلیدی در ترویج رفتارهای ارتقادهنده سلامت، میتواند نقش مؤثری در اصلاح رفتارهای محیطزیستی ایفا کند. لذا این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی مهارت محور بر رفتار مصرف کیسه پلاستیکی زنان انجام شد. روش کار: این مطالعه تجربی در سال 1402 بر روی 84 نفر از زنان شهر تهران انجام شد. نمونهگیری به روش تصادفی چندمرحلهای صورت گرفت. مداخلات آموزشی از دو طریق به گروه مداخله ارائه گردید:1) توزیع پمفلت آموزشی، 2) برگزاری کلاس آموزشی به مدت دو ساعت. قبل و یک ماه پس از مداخله، دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیلهای آماری با آزمونهای تی زوجی، کایدو، تی مستقل و ANCOVA و با استفاده از نرم افزار SPSS-26 در سطح معنیداری کمتر از 05/0 انجام شد. یافته ها: میانگین سن شرکتکنندگان در این مطالعه، 47/8±87/33 سال بود. قبل از اجرای مداخله، دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و وضعیت آگاهی، نگرش و رفتار تفاوت معنیداری نداشتند. یک ماه پس از مداخله آگاهی و نگرش گروه مداخله به طور معنیداری افزایش یافت (05/0p<). مداخله موفق به کاهش 4/17 رفتار مصرف کیسه پلاستیکی شد که از نظر آماری معنیدار بود (05/0p<). نتیجه گیری: آموزش هدفمند و استفاده از استراتژی کاهش، استفاده مجدد و بازیافت میتواند بهعنوان یک ابزار کارآمد در جهت ارتقای رفتارهای پایدار و حفاظت از محیطزیست مورد استفاده قرار گیرد.
Abdipour N, Keshavarz Mohammadi * N, Namdari M. Effectiveness of a Skill-based Educational Intervention on Plastic Bag Use Among Women Attending Comprehensive Health Centers in Tehran: An Experimental Study. j.health 2025; 16 (3) :266-276 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-3049-fa.html
عبدی پور نرگس، کشاورز محمدی نسترن، نامداری مهشید. اثربخشی یک مداخله آموزشی بر رفتار مصرف کیسه پلاستیکی زنان مراجعهکننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر تهران: یک مطالعه تجربی. سلامت و بهداشت. 1404; 16 (3) :266-276