[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 181-170 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین کیفیت خدمات تیم پزشک خانواده از دیدگاه گیرندگان خدمت در شهرستان عجب شیر: 1388
رقیه علی بابایی ، احمد صادقی* ، رضاقلی وحیدی ، سید آرش اکابری
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکیده:   (10952 مشاهده)

زمینه و هدف: از آنجا که بحث کیفیت چالش اصلی اغلب جوامع در حوزه سلامت است، اهمیت مطالعه کیفیت هر چه بیشتر نمود پیدا می‏کند؛ در این راستا رضایت مشتریان خدمت، بخش مهمی را به خود اختصاص داده و وسیله ای برای اندازه‏گیری کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات تیم پزشک خانواده از دیدگاه گیرندگان خدمت انجام گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی می‏باشدکه در پاییز 1388 در شهرستان عجب شیر انجام‏شده است. جامعه پژوهش کلیه مشتریان خدمات (گیرندگان خدمت) پزشک خانواده و نمونه پژوهش 140 نفر از این تعداد بود که با روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که 9 بعد کیفیت را مورد سنجش قرار می داد. داده‏های جمع‏آوری شده توسط آزمون های آماری در نرم افزار SPSS-15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین شاخص کیفیت خدمات پزشک خانواده در این مطالعه 16/11±17/45 و میزان رضایت مندی از کیفیت این خدمات 10 درصد به دست آمد. 7/35 درصد افراد از کیفیت این خدمات ناراضی بودند. از بین شاخص‏های مورد بررسی، کارایی بیشترین نمره را با میانگین 4/13±3/64 و نیز بیشترین میزان رضایت مندی (7/70 %) را به خود اختصاص داد و از سوی دیگر کمترین نمره میانگین (3/12 ±4/28 )و میزان رضایت مندی (صفر) مربوط به شاخص فراهم بودن بود. نتیجه گیری: برخی خدمات پزشک خانواده عملکرد ضعیفی داشته و کیفیت خدمات از سطح مطلوبی برخوردار نبود. توجه و برنامه‏‏ریزی ار سوی مدیران و مسئولین جهت تامین برخی شاخص‏ها از قبیل «فراهم بودن» و «مناسب بودن امکانات و تسهیلات» می‏تواند در بهبود کیفیت خدمات پزشک خانواده و همچنین میزان رضایت مندی مشتریان خدمت مثمر ثمر باشد.

واژه‌های کلیدی: کیفیت، پزشک خانواده، گیرندگان خدمت، رضایت‌مندی
متن کامل [PDF 258 kb]   (3474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/12/12 | پذیرش: 1392/12/12 | انتشار: 1392/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alibabaei R, Sadeghi A, Vahidi R G, Akaberi A. Determination of Quality of Services Provided by Family Physician Team from Recipients' Perspective in Ajabshir City. j.health 2014; 5 (2) :170-181
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-178-fa.html

علی بابایی رقیه، صادقی احمد، وحیدی رضاقلی، اکابری سید آرش. تعیین کیفیت خدمات تیم پزشک خانواده از دیدگاه گیرندگان خدمت در شهرستان عجب شیر: 1388. سلامت و بهداشت. 1393; 5 (2) :170-181

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-178-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4623