[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 9، شماره 5 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 529-521 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر همبستگی فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم ‫گیری مصرف صبحانه در دانش‫ آموزان
رضا پورنارانی ، لاله حسنی* ، تیمور آقاملایی ، شکرالله محسنی
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (3739 مشاهده)
زمینه و هدف: الگوی فرانظری از مدلهای پرکاربرد در تغییر رفتار است. فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیمگیری از سازههای این الگو هستند. هدف این مطالعه تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری در همبستگی بین فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری دانش آموزان در مصرف صبحانه بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی290 دانش آموز مقطع راهنمایی شهر جیرفت در دو گروه تجربی و کنترل و هرکدام 145 نمونه بررسی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود. مداخله آموزشی بر اساس الگوی فرانظری انجام گرفت. داده ها قبل و 3 ماه پس از آموزش گردآوری شد. ورود داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss-19 و آزمونهای آماری من- ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: مداخله آموزشی بر فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری موثر و آزمون من- ویتنی برای هر دو پس از مداخله معنیدار بوده است. همچنین ضریب همبستگی بین این دو سازه بعد از مداخله در گروه مداخله از 427/0 به 476/0 افزایش یافته و معنی دار بود. در صورتی که ضریب همبستگی در گروه شاهد از 478/0 به 379/0 کاهش یافته است.
نتیجه گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری بر ضریب همبستگی بین فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری دانش آموزان در مصرف صبحانه موثر بود. بنابراین پیشنهاد می شود در مداخلات آموزشی برای مصرف صبحانه فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری به طور ویژه مدنظر قرار بگیرند.
واژه‌های کلیدی: صبحانه، فرآیندهای تغییر، موازنه تصمیم گیری و الگوی فرانظری
متن کامل [PDF 133 kb]   (1086 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/25 | پذیرش: 1397/9/25 | انتشار: 1397/9/25
فهرست منابع
1. Zamanialavijeh F, Faghihzadeh S, Sadeghi F. Application of the Health Belief Model for Unhealthy EatingPrevention among Primary School Children in Arak. Journal Kermanshhah University of Medical Science. 2007;4 (11):352-67.
2. Baigi F, Dorosti A, Eshragian M, Hagigianrudsari A. Dietary factors associated with obesity among school children in Nishapur. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2009;52 (4): 226-232.
3. Ruxton CH, Kirk TR. Breakfast: a review of associations with measures of dietary intake: physiology and biochemistry. Br. J. Nutr. 1997; 78:213-199. [DOI:10.1079/BJN19970140]
4. .Mahoney CR, Taylor HA, Kanarek RB, Samuel P. Effect of breakfast composition on cognitive processes in elementary school children. Physiol Behav. 2005; 85(5): 635-45 [DOI:10.1016/j.physbeh.2005.06.023]
5. Mullan BA, singh M. A systematic review of the quality, content, and context of breakfast consumption. Nutr Food Sci. 2010; 40(1): 81-114. [DOI:10.1108/00346651011015953]
6. Soheili Azad AA, Nourjah N, Norouzi F. Survey the eating pattern between elementary students in Langrood. J Gilan Uni Med Sci. 2007; 16 (62): 36-41.
7. Soheili Azad AA, Golestan B, Nabizadeh B. Breakfast and snack pattern in primary schools, Urmia: proceedings of 9th Iranian Nutrition. Congress. Tabriz: Tabriz Uni Med Sci pub. 2006: 344.
8. Nemati A, Sagha M, Nouzad-Charvadeh H, Dehghan MH. Evaluation of eating breakfast, among adolescent girl students in Ardabil 1999-2000. J Ardabil Uni Med Sci. 2003; 2(7): 39-46.
9. Purnarani R, Hassani L. Relationship of self-efficacy, benefits, barriers, and Processes of Change with stages of change for Breakfact counsumption in student of Jiroft City. Journal of preventive medicine. 2016; 3(1):44-51.
10. Hazavehei S, Sharifirad G, Kargar M. The comparison of educational intervention effect using BASNEF and classic models on improving assertion skill level. J Res Health Sci. 2008; 8(1): 1- 11.
11. Prochaska JO, Redding CA, Evers KE. Transtheoretical Model and Stages of change. In: Glanz K, Rimer KB, Viswanath K. Health behavior and health education: theory, research, and practice. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass. 2008.
12. Gorin SS. Models of health promotion. In Gorin SS, Arnold J (Eds): Health promotion in Action. San Francisco: Jossey-Bass. 2006:211.
13. Spencer L, Wharton C, Moyle S, Adams T. The Transtheoretical model as applied to dietary behavior and outcomes. Nutr Res Rev. 2007; 20(1): 46–73. [DOI:10.1017/S0954422407747881]
14. Saffari M, Shojaeizadeh D, Ghofranipour F, Heydarnia A, Pakpour A. Health education and promotion: Theories, Models and Methods. Tehran, Iran: Sobhan Publication. 2009.
15. Schiavo R. Health Communication: From Theory to Practice. New York: John Wiley & Sons. 2007: 38.
16. Verheijden MW, VanderVeen JE, Bakx JC, Akkermans RP, VandenHoogen HJ, VanStaveren WA, VanWeel C. Stage-matched nutrition guidance: stages of change and fat consumption in Dutch patients at elevated cardiovascular risk. J Nutr Educ Behav. 2004; 36(5):228-37. [DOI:10.1016/S1499-4046(06)60385-0]
17. Mohammadizeidi IPA. Effect of using the transtheoretical model for breakfast and healthy snacks on education for elementary students in Qazvin. 2013; 2:201-210.
18. Sohrabi Z, Mohammadi A, Eftekhari MH, Gaemi H. The evaluation of breakfast intake pattern and short-term memory status in junior secondary school students in Shiraz 2007. J Shahrekord Univ Med Scie. 2010; 11 (4): 35-41.
19. Mortazavi Z, Roudbari M. Breakfast consumption and body mass index in primary, secondary and high school boys in Zahedan 2005-2006. Iranian JEndocrinol Metab. 2010;12(4):345- 51.
20. Karimi B, Sadathashemi M, Habibian H. The study of breakfast habits and its relationship with some factors in Semnan (Iran) pupils. J Semnan Univ of Med Scie. 2008; 9 (4): 285-92.
21. Angoorani P, Keshavarz A, Sadrzadeh H, Rahimi A. The effect of a nutritional teaching booklet concerning breakfast on the knowledge of fourth grade girls: Tehran's sixth educational and teaching district. J Tehran Univ Med Scie. 2007; 65 (suppl2): S49-53.
22. Cook B; Noteloviz MD; Rector C; Krischer JP. An osteoporosis patient education and screening program: Results and implications. patient Education and counselling. 1991;17:135-145. [DOI:10.1016/0738-3991(91)90015-W]
23. Lindorth A, Bauman A, Barnes C, McCredie M, Brooks PM. A controlled evaluation of arthritis education. Br J Rheumatol. 1989; 28: 7-12 [DOI:10.1093/rheumatology/28.1.7]
24. Gross M, Brandt KD. Education support groups for patients with ankylosing spondilytis. a Preliminary report patient Couns Health Education. 1981; 3: 6-12 [DOI:10.1016/S0738-3991(81)80084-5]
25. Cohen JL, Sauter S, Devellis R, Devellis B. Evaluation of arthritis self management courses led by lay persons and by Professionals. Arthritis Rheum. 1996; 29: 388-93. [DOI:10.1002/art.1780290312]
26. Kristal AR, Glanz K, Tilley BC, Li S. Mediating factors in dietary change: understanding the impact of a worksite nutrition intervention. Health Education and Behavior. 2000; 27 (1): 112-125 [DOI:10.1177/109019810002700110]
27. Khezeli MRA, Soori H, Mirmiran P, Keshavarz-Mohamadi N, Ghazanfari Z. stages of change and cognitive and behavioral processes related to fruit and vegetable consumption among women: application of The transtheoretical Model. gournal of clinical Care. 2015;2 (3):1-11.
28. Di-Noia SS, Prochaska GO, Contento IR. Application of the Transtheoretical model to fruit and vegetable consumption amoung economically disadvantaged African-Amrecan adolescents: preliminary findings. Amriecan gournal of health Promotion. 2006;5:342-8. [DOI:10.4278/0890-1171-20.5.342]
29. Dinoia J, Prochaska JO. Dietary stages of change and decisional balance: A Meta-Analytic Review. Am J Health Behavior. 2010;34(5): 618-32.
30. Alinia A, Vahedian M, Alizadeh P, Attarzadeh R, Esmaeili H, Asgari MH. A study on effect of Transtheoretical Model– based educational intervention on degree of exercising by femal adolescent, Tonekabon Township. Journal of Basic and Applied Scientific Research. 2011; 2(9): 8843-8852;2012.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Purnarani R, Hassani L, Aghamolaei T, Mohseni S. Effect of Educational Intervention Based on TTM Model in Correlation Processes of Change and Balance Decision Breakfast Consumption among Students. j.health 2018; 9 (5) :521-529
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1690-fa.html

پورنارانی رضا، حسنی لاله، آقاملایی تیمور، محسنی شکرالله. تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر همبستگی فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم ‫گیری مصرف صبحانه در دانش‫ آموزان. سلامت و بهداشت. 1397; 9 (5) :521-529

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1690-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623