[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 5 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 521-529 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر همبستگی فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم ‫گیری مصرف صبحانه در دانش‫ آموزان
رضا پورنارانی ، لاله حسنی ، تیمور آقاملایی ، شکرالله محسنی
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (159 مشاهده)
زمینه و هدف: الگوی فرانظری از مدلهای پرکاربرد در تغییر رفتار است. فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیمگیری از سازههای این الگو هستند. هدف این مطالعه تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری در همبستگی بین فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری دانش آموزان در مصرف صبحانه بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی290 دانش آموز مقطع راهنمایی شهر جیرفت در دو گروه تجربی و کنترل و هرکدام 145 نمونه بررسی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود. مداخله آموزشی بر اساس الگوی فرانظری انجام گرفت. داده ها قبل و 3 ماه پس از آموزش گردآوری شد. ورود داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss-19 و آزمونهای آماری من- ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: مداخله آموزشی بر فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری موثر و آزمون من- ویتنی برای هر دو پس از مداخله معنیدار بوده است. همچنین ضریب همبستگی بین این دو سازه بعد از مداخله در گروه مداخله از 427/0 به 476/0 افزایش یافته و معنی دار بود. در صورتی که ضریب همبستگی در گروه شاهد از 478/0 به 379/0 کاهش یافته است.
نتیجه گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری بر ضریب همبستگی بین فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری دانش آموزان در مصرف صبحانه موثر بود. بنابراین پیشنهاد می شود در مداخلات آموزشی برای مصرف صبحانه فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم گیری به طور ویژه مدنظر قرار بگیرند.
واژه‌های کلیدی: صبحانه، فرآیندهای تغییر، موازنه تصمیم گیری و الگوی فرانظری
متن کامل [PDF 133 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Purnarani R, Hassani L, Aghamolaei T, Mohseni S. Effect of Educational Intervention Based on TTM Model in Correlation Processes of Change and Balance Decision Breakfast Consumption among Students. j.health. 2019; 9 (5) :521-529
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1690-fa.html

پورنارانی رضا، حسنی لاله، آقاملایی تیمور، محسنی شکرالله. تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر همبستگی فرآیندهای تغییر و موازنه تصمیم ‫گیری مصرف صبحانه در دانش‫ آموزان. سلامت و بهداشت. 1397; 9 (5) :521-529

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1690-fa.html



دوره 9، شماره 5 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3816