[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 321-314 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر طرح مروج سلامت بر رفتار بهداشتی اجتماعی دانش آموزان دختر ابتدایی ناحیه سه کرج
مرضیه امینی** ، مهتاب سلیمی ، منصوره تجویدی
آموزش و پرورش، کرج
چکیده:   (3774 مشاهده)
زمینه و هدف: طرح مدرسه مروج سلامت (HPS) که به منزله یک نظام برای ارتقاء سلامت است، در برخی مدارس کشور در حال اجرا می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر طرح مدارس مروج سلامت بر رفتار بهداشتی اجتماعی دانش­آموزان دختر مدارس ابتدایی ناحیه سه کرج انجام شد.
روش کار: مطاله حاضر به روش توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای روی 378 نفر از دانش­­آموزان دختر ناحیه سه کرج انجام شد. به منظور سنجش و اثر­بخشی متغیر­های مورد استفاده در پژوهش، از پرسشنامه محقق­ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ، معادل (91/0) برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزار SPSS و آزمون تی مستقل انجام شد. سطح معنی­داری 05/0 p<در نظر گرفته شد.
یافته ­ها: نتایج نشان دادند در «رفتار بهداشتی اجتماعی» مولفه­های بهداشت محیط، خدمات بالینی، بیمار یابی، آموزش بهداشت و ایمنی در مدرسه، در مدارس مروج سلامت با مدارس عادی در سطح 1% تفاوت معنی­دار وجود دارد و در مولفه­های مشارکت والدین، رفتار گروهی و برقراری ارتباطات بین فردی و مشارکت دانش آموزان، تفاوت معنی­داری در مدارس مروج سلامت با مدارس عادی وجود نداشت.
نتیجه ­گیری: نتایج مطالعه، بیانگر موفقیت نسبی طرح مروج سلامت و بهبود بیشترمولفه­های «رفتار بهداشتی اجتماعی» در مدارس مورد بررسی می­باشد. بنابراین پیشنهاد می­گردد این طرح توسعه یافته و در همه مدارس اجرا گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، بهداشت اجتماعی، دانش آموزان، مدارس طرح مروج سلامت
متن کامل [PDF 117 kb]   (1545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/23 | پذیرش: 1397/4/23 | انتشار: 1397/4/23
فهرست منابع
1. Ildarabadi E. Community Health Nursing. Jame-e-negar publishing co; 2011:221-50.
2. Holt GR. Importance of personal hygiene techniques in public health. South Med J. 2012;105(1):5. [DOI:10.1097/SMJ.0b013e31823c4259] [PMID]
3. Ramezankhani A. Comprehensive book of public health. Shahid beheshtii Univ; 2013: 1776-94.
4. Helmseresht P, Delpisheh A. Health schools. Chehr publishing co; 2006: 102.
5. World Health Organization. The ottawa charter for health promotion. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. 1986.
6. Verduyn CM, Lord W, Forrest GC. Social Skills training in school: an evaluation study. Journal of Adolescence. 1990; 13:25- 42. [DOI:10.1016/0140-1971(90)90037-8]
7. Ilknur C, Tekinarsla A, Bulbin S. Effectiveness of Cognitive Process Approached Social Skills Training Program for people with Mantal Retardation. International Journal of Special Education. 2007; 226: 101-108.
8. Toolabifard S, Nasiripour A, Raiisi P. The Impact of Health Promoting Schools Approach on the Health Indicators of the Students in Boy Primary Schools of 17th District of Tehran. Journal of health and recovery management. 2016;6(4):61-68.
9. Dehghanpour M, Sharifi M, Akrami Z, Fallahzadeh A. Studying effect of implementing health promotion school project on environmental health and physical factors of the school at Yazd Province. 16th Iranian national environmental health symposium. Yazd. 30 Oct- 1 Nov. 2013.
10. Hafezi A. Comparison of environmental health through upgrading national education approach in elementary school girls with and without health educator. Eduacational innovations quarterly. 2012;11(43):163-178.
11. Suzanne-Stock MD, Charmaine M, Stacey E, Suzanne P, Julia R, Sophia Y, Jean-Pierre C. Healthy Buddies: A Novel, Peer-Led Health Promotion Program for the Prevention of Obesity and Eating Disorders in Children in Elementary School. The American Academy of Pediatrics. 2007;120:1059-68.
12. O'Hara J, McNamara G. Process and product issues in the evaluation of school development planning. Evaluation. 2001;7(1):99–109. [DOI:10.1177/13563890122209540]
13. Simyarian K, Simyarian G, Tadris-Tabrizi M. Educational impacts of reducing social anxiety and interpersonal communication skills improvement in third grade mathematics and physics high school student girls at Tehran. Applied studies in educational psychology. 2015;1(2):33-45.
14. Elliot SN, Gresham FM. Social skills interventions for children. Behavior Modification. 1999; 17: 287-313. [DOI:10.1177/01454455930173004] [PMID]
15. Keshavarz A, Nottbim F. Work stress and employees Health: the role of organizational commitment, the universal insight. 2010;10(2).128.
16. Keikhaie R, Rakhshaie F, Izadi S, Hashemi S. Studying factors related to mouth and dent health behavior in elementary school girls at Zabol based on health belief pattern. J. Zabol Univ Med Sci. 2011;4(2):33-41.
17. Mosayebi M, Zamani Alavijeh F, Khazaie MR. Educational impacts based on health belief model for preventive behaviors on Giardia lamblia in elementary students at Arak. Arak Univ Med Sci. 2011;14(3):64-72.
18. Singh M. The art, science and philosophy of child care. Indian J Pediatr. 2009;76(2): 171-76. [DOI:10.1007/s12098-009-0047-8] [PMID]
19. Mishara B, Ystgaard M. Effectiveness of a mental health promotion program to improve coping skills in young children: zippy's friends. Early Childhood Research Quarterly. 2006; 21: 110- 123. [DOI:10.1016/j.ecresq.2006.01.002]
20. Koochaki M, koochaki A, Charkaz A, Bayani A L. Investigating the Effect of Implementing the School Based Health Promotion Program on Students' Mental Health. Journal of Knowledge and Health. 2011;5(4):14-19.
21. Aynchly T, Joseph M, Ted K. The consequences of implementing health promoting schools: an experience of Scotland, Journal of social sciences. 2007;21(1).25- 35.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini M, Salimi M, Tajvidi M. Studying Effect of Health Promotion School (HPS) Project on Social Sanitary Behavior of Elementary School Girls at Karaj 3rd Educational Zone. j.health 2018; 9 (3) :314-321
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1564-fa.html

امینی* مرضیه، سلیمی مهتاب، تجویدی منصوره. بررسی تأثیر طرح مروج سلامت بر رفتار بهداشتی اجتماعی دانش آموزان دختر ابتدایی ناحیه سه کرج. سلامت و بهداشت. 1397; 9 (3) :314-321

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1564-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623