[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 9، شماره 2 - ( ویژه نامه بهار 1397 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 239-225 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مولفه ‫های شایستگی رهبری مدارس اثربخش با رویکرد سلامت روان
داریوش افروز ، یوسف *نامور* ، صدرالدین ستاری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده:   (3814 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مولفه های شایستگی رهبری مدارس اثربخش در دوره متوسطه با رویکرد سلامت روان بود. طبق تحقیقات انجام گرفته مفهوم شایستگی در مدارس به عنوان یک سازمان آموزشی با سایر سازمانها متفاوت است اما تا به حال تحقیقی در راستای شناسایی مولفههای شایستگی رهبری مدارس در دوره های مختلف انجام نگرفته است. از آنجائیکه سلامت روان یکی از مولفه های شایستگی رهبری بوده اینکه تا چه اندازه از جنبه اثربخشی و کارآیی موجب ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدارس میشود نیاز به بررسی اساسی دارد که در این تحقیق انجام شد.
روش کار: روش تحقیق این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی بود. ابتدا اطلاعات از طریق مصاحبه های گروههای کانونی جمع آوری و پس از کدگذاری بازو محوری، مولفه ها احصا و در مرحله عاملی تاییدی با مشارکت 178 نفر نمونه که شاغل در پست مدیریت مدارس متوسطه شهر اردبیل بودند، بوسیله پرسشنامه 5 درجه ای لیکرت داده ها جمعآوری وسپس با استفاده از نرم افزارهای spss-22 و Amos در سطح معنی داری 05/0 و شاخص برازندگی آنالیز شدند.
یافته ها: طبق یافته های این تحقیق شایستگیهای رهبری مدارس اثربخش از چهار مولفه (دانش، مهارت، نگرش و سلامت روان) تشکیل شده است، سلامت روان با 6 زیر مولفه از لحاظ درجه اهمیت با فراوانی 16/98 درصد از سوی مصاحبه شوندگان گروه های کانونی، اولویت اول را به خود اختصاص داده است و شاخص برازندگی این مولفه با 308/4 نشانگر مناسب بودن برازش آن میباشد.
نتیجه گیری: فراهم آوردن شرایط و ضوابط قانونی مبنی بر جذب نیروی انسانی متناسب در مدارس که به عنوان یک سازمان یادگیری- یاددهی است و تلاش برای دسترسی آسان به آن از طریق افزایش حساسیت در جذب نیروی انسانی بخصوص در مراحل مصاحبه تخصصی افراد جدید استخدام، بازنگری درنوع استخدام دانشجو معلم درموقع فارغ التحصیلی از طریق تجدید نظر در ماده 46 قانون خدمات کشوری با محوریت و مدنظر قراردادن سلامت روان و عوامل موثر، استخدام اولیه کارمند تحت عنوان مدیر و حذف شیوه جذب نیروی اداری بخصوص مدیریت از طریق بخشنامه 230 آموزش و پرورش، فراهم آوردن زمینه و امکانات معیشتی نیروی انسانی مدارس با رویکرد تامین سلامت روان، انعطافپذیری برنامههای آموزشی و تفویض اختیار به مدیران در امر تصمیم گیری در این زمینه با توجه به تفاوتهای فردی متعلمان و هدایت اولیا بسوی مشارکت در برنامه ریزی مدارس جهت حمایت مادی و معنوی مدیران که موجب افزایش سلامت روان و بالطبع شایستگیهای رهبری مدارس خواهد بود، از عوامل موثر در ارتقای سلامت روان نیروی انسانی مدارس خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: سلامت روان، شایستگی های رهبری، رویکرد سلامت و مدارس اثربخش
متن کامل [PDF 192 kb]   (1151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/4 | پذیرش: 1397/4/4 | انتشار: 1397/4/4
فهرست منابع
1. Abaszadeh, M. Education Management. Urmia University.1992;80.
2. Adham, H. Comparison of perfectionism and Psychological well-being of students with & without father.2016; 65.
3. Alavy, M. Reporting the results of studies using Structural Equation Modeling. faslnam modryt parstary.2014; 3(3):52.
4. Asgary, Z. Leadership and Effective Management in Schools. tahran vajenes. ir. 2014;11.
5. Bakhteyary, A. Efficient and efficient school and school administrator features. Nashri pajohs amozsh madars .2012; 2, 24.
6. Benbya, H. Knowledge Managemen system Implementations: Lesson from the Silicon Valley Oxford: chandos publishing.2008; 86.
7. Bissett, R. L. Assessment of the Research Chefs association s core competencies for practicing. 2009; 141.
8. Davern M. Subjective Well–Being as an affective construct Melbourne.2004; 45.
9. Debowski, Sh. Knowledge Management.2006; 52.
10. Diener, E. subjective well-being: The science of happiness, and a proposal for a national index. american Psychologist.2000;55,34-43. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.34]
11. Diener, E. Oishi, S. & Lucas, R. E. Personality, culture, subjective wellbeing Emotional & cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology.2003; 54,403-25. [DOI:10.1146/annurev.psych.54.101601.145056] [PMID]
12. Elsayed & Boucher. analysi & control of production system. prentice Hel Englewood cliffs. New jersey.1985; 2.
13. Farzanh, M. Provide Professional Qualifications Patterns for Secondary School Administrators. Amozsh parvarsh. Ngah.2015;7,3.
14. Hollebbek G.P.& Et. leadership competency Models. The leadership Quarterly 2006; 17,3,89-41.
15. Jahaniyan, R. Qualifications Required for Educational Leaders. Tahgigat moderyt amozshy.2009; 3,121-141.
16. Jody, D. & Jiny, l. &Robert, K. competencies for effective school leadership.2015; 2,15.
17. Johnson, L. E. Communication support systems: A systematic Approach to research, Unpblishrd doctoral dissertation. Carol M. Catton collge of Business and Economies university of Kentuckyt Lexington.1991; 38.
18. Kaplan, L. Educattion & mental health. newyork. 1971; 105.
19. Karamy, M. Training managers with competency model. mahnama tadbir.2009;18, 27-49.
20. Khnefar, H. income of standardization in education. tehran, asar moaser.2010; 80.
21. Khorshidy, A. Identifying the competency factors of managers. faslnam modryt antzamy, zmstan.2010; 90.
22. King, W.R, chung, T.R. and honey, M.H. knowledge management and organizational learning. the international journal of management science, omega.2008; 36,167-172.
23. Koch, T.; Enkin, P.; Kralik D. Chronic illness self managemen: Locating the self. Journal of Advance Nursing. 2004; 5,484-92. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03237.x] [PMID]
24. Levitt, B. and march, J. G. Organizational learning. annual review of sociology. 1988; 14, 319-340.
25. Mahmody, A. Professional competencies of departmental managers. Quarterly development management process. 2006; 25.
26. Mahmody, AH. Evaluation of professional competence heads of departments. development management. 2014; 25-69.
27. Menninger, KH. Thuman mind. Newyork.1971; 35.
28. Milton, N. Knowledge Management. (KM). bound Gudance Notes seies.2002; 5,1-4.
29. Myers, D.G.& Diener, E. who is happy? psychological Sciences.1995; 6,10-19.
30. Nance, W.and Robert, E. Office wor measurement. MC Craw. Newyork. 1971;12.
31. Nonaka, I. Anamic theoy of organizational knowledge GreatiOn. organizat. Sciene.1999;2(1),88-115.
32. Nonaka, I. A Dynamic theory of organizational knowledge greation. organizational science.1994; 5(1),12-37.
33. Ranjbar, M. Competency model of health sector managers. Mazandran.2015; 23(6),117.
34. Rayan, R.M.& Deci, E.L. On happiness & human potentials: a review of research on hedonic & eudamonic well-being. Annual Review of psychology. 2001; 52,141-166. [DOI:10.1146/annurev.psych.52.1.141] [PMID]
35. Ryff, C. D. & Singer. B.H. Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research. 2006; 35,1103-1119. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2006.01.002]
36. Ryff, C. D. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology.1989; 57(6),1069–1081. [DOI:10.1037/0022-3514.57.6.1069]
37. Ryff, C. D., Singer, B., Love, G. D. & Essex, M. J. Resilience in adulthood and later life: Defining features and dynamic processes. In J. Lomranz (ED.). Handbook of aging and mental health: An integrativeapproach.1998; 69-96.
38. Ryff. C. D. Keyes. C. l. m Shomtkin.D. (2002). Optimal well-being: Empirical Encounter of two traditional. Journal of Personality & social psychology.2002; 62(6),1007-1022.
39. Samemeyat, M. Competencies of leadership. mahnama sanat Khodro.2009; 11, 89.
40. Sohabi, B. Durami, H., knowledge Management with MBA Approach. Tahran: samt .2011; 124.
41. Tiedan, H. Effective school leadership competencies.2013; 7, 45.
42. Torkamandy, H. Effective school features. Amozsh parvarsh. Ngah.2016;13,4.
43. Tslimi, M. Designed to explain the merit of Directors. governmental management.2015; 5, 57.
44. Vanos, D. An Introduction to Organizational Behavior. Tahran.University of Management.1998;2, 45-62.
45. Yganaky, A. The Role of Managers Empowerment in Managing. gazven, Islamic Azad University.2009;32.
46. Zack, M. Developing a knowledge strategy. California: Laha management university.1999;29.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrouz D, Namvar Y, Satary S. Identifying the Competency Components of Effective School Leadership by Mental Health Approach. j.health 2018; 9 (2) :225-239
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1548-fa.html

افروز داریوش، *نامور یوسف، ستاری صدرالدین. شناسایی مولفه ‫های شایستگی رهبری مدارس اثربخش با رویکرد سلامت روان . سلامت و بهداشت. 1397; 9 (2) :225-239

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1548-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( ویژه نامه بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623