بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای آموزشی رابطین بهداشت از بیماری سالک بر اساس مدل بزنف در شهر یزد
|
هاشم حشمتی ، زهره رهائی ، سید محمد مهدی هزاوه ای ، آنیتا دهنادی ، اکبر حسن زاده ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
|
|
چکیده: (11071 مشاهده) |
زمینه و هدف: سالک یک بیماری انگلی است که گسترش آن در تمام قارههای جهان به جز استرالیا گزارش شده است و بیشترین میزان وقوع آن در ایران و عربستان مشاهده میشود. مدل بزنف یکی از کاملترین مدلهای ترکیبی جهت مطالعه و شناسایی رفتار و ایجاد رفتارهای جدید در جامعه است. با توجه به آندمیک بودن بیماری سالک در شهر یزد و نقش مهم رابطین بهداشتی در آموزش خانوادهها، این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتار آموزشی رابطین در این زمینه بر اساس مدل بزنف طراحی و اجرا شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، کلیه رابطین (60 نفر) مراکز بهداشتی درمانی مناطق آندمیک سالک در شهر یزد و پایگاههای بهداشتی تحت پوشش این مراکز به روش سرشماری انتخاب شده وپرسشنامهای را که بر اساس مدل بزنف تنظیم شده بود، تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها: رفتار آموزشی رابطین در سطح مطلوبی قرار نداشت. تأثیرگذارترین افراد برای اقدام آموزشی رابطین کارکنان بهداشتی بود ند. رفتار رابطین با نگرش، قصد و عوامل قادرکننده همبستگی مستقیم معنادار داشت. بین نگرش با آگاهی، قصد و عوامل قادرکننده نیز ارتباط مستقیم وجود داشت.
نتیجه گیری: دادن آگاهی به رابطین به تنهایی نمیتواند رفتار آموزشی در آنها ایجاد کند، بلکه باید با آموزش مؤثر و فراهمکردن نگرش به عمل و عوامل قادرکننده برای کارکنان بهداشتی و به تبع آنها رابطین، رابطین بهداشتی را برای آموزش به جامعه توانمندتر ساخت. |
|
واژههای کلیدی: سالک، رابطین بهداشتی، مدل بزنف، آموزش بهداشت، رفتارهای آموزشی |
|
متن کامل [PDF 206 kb]
(3281 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/11/8 | پذیرش: 1392/11/8 | انتشار: 1392/11/8
|
|
|
|