زمینه و هدف: سالک یک بیماری انگلی است که گسترش آن در تمام قارههای جهان به جز استرالیا گزارش شده است و بیشترین میزان وقوع آن در ایران و عربستان مشاهده میشود. مدل بزنف یکی از کاملترین مدلهای ترکیبی جهت مطالعه و شناسایی رفتار و ایجاد رفتارهای جدید در جامعه است. با توجه به آندمیک بودن بیماری سالک در شهر یزد و نقش مهم رابطین بهداشتی در آموزش خانوادهها، این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتار آموزشی رابطین در این زمینه بر اساس مدل بزنف طراحی و اجرا شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، کلیه رابطین (60 نفر) مراکز بهداشتی درمانی مناطق آندمیک سالک در شهر یزد و پایگاههای بهداشتی تحت پوشش این مراکز به روش سرشماری انتخاب شده وپرسشنامهای را که بر اساس مدل بزنف تنظیم شده بود، تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها: رفتار آموزشی رابطین در سطح مطلوبی قرار نداشت. تأثیرگذارترین افراد برای اقدام آموزشی رابطین کارکنان بهداشتی بود ند. رفتار رابطین با نگرش، قصد و عوامل قادرکننده همبستگی مستقیم معنادار داشت. بین نگرش با آگاهی، قصد و عوامل قادرکننده نیز ارتباط مستقیم وجود داشت.
نتیجه گیری: دادن آگاهی به رابطین به تنهایی نمیتواند رفتار آموزشی در آنها ایجاد کند، بلکه باید با آموزش مؤثر و فراهمکردن نگرش به عمل و عوامل قادرکننده برای کارکنان بهداشتی و به تبع آنها رابطین، رابطین بهداشتی را برای آموزش به جامعه توانمندتر ساخت.
Heshmati H, Rahaei Z, Hazavehei S, Dehnadi A, Hasanzadeh A. Related Factors to Educational Behaviors of Health Volunteers about Cutaneous Leishmaniasis on the Basis of BASNEF Model in Yazd. j.health 2010; 1 (3) :48-56 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-134-fa.html
حشمتی هاشم، رهائی زهره، هزاوه ای سید محمد مهدی، دهنادی آنیتا، حسن زاده اکبر. بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای آموزشی رابطین بهداشت از بیماری سالک بر اساس مدل بزنف در شهر یزد. سلامت و بهداشت. 1389; 1 (3) :48-56