[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 7، شماره 5 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 509-499 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر یک برنامه آموزش تغذیه سالم بر خودکارآمدی در رفتار تغذیه ‬ای دانش‬ آموزان دختر در مدارس راهنمایی شهر شیراز، ایران، کاربردی از مدل پرسید
رقیه حسینی کیا ، لیلا قهرمانی ، موسی صالحی ، فرهاد عوبری ، محبوبه حسینی کیا ، محمد حسین کاوه*
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (7441 مشاهده)

زمینه و هدف: در چند دهه اخیر عوامل ناتوانی و مرگ های زودرس از بیماریهای عفونی واگیردار به بیماریهای مزمن و تحلیل برنده تغییر یافته است، تغییرات در رژیم غذایی عامل مهم انتقال بیماری از واگیر به غیرواگیر است. پیشگیری اولیه از این بیماریها از طریق مداخلات بر روی عادات و سلیقه های غذایی از دوران کودکی امکان پذیر میباشد، با توجه به کمبود مطالعات، مطالعه حاضر با هدف تأثیر یک برنامه آموزش تغذیه سالم بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر در مدارس راهنمایی شهر شیراز، ایران، با استفاده از مدل پرسید تدوین یافته است.

روش کار: مطالعه حاضر از نوع مداخله ای و نیمه تجربی بود، 217 دانش آموز از مدارس دخترانه هر چهار ناحیه شیراز به روش نمونه گیری طبقه بندی- خوشه ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی و در دو گروه آزمایش (104نفر) و شاهد (105نفر) تخصیص یافتند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که به صورت خودایفا اجرا گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای سازه خودکارآمدی 80/0 به دست آمد. داده های پژوهش قبل و بعد از مداخله در گروههای مورد مطالعه، با استفاده از پرسشنامه مذکور جمع آوری گردید. مداخله آموزشی برای گروه آزمایش از طریق سخنرانی، بحث در گروه های کوچک، پمفلت، کتابچه آموزشی و پرسش و پاسخ اجرا شد. داده ها در نرم افزار SPSS-18 با استفاده از آزمون های آماریآنالیز داده های مکرر و تی زوجی آنالیز شد.

یافته ها: میانگین تغییرات خودکارآمدی (0001/0p<) در گروه مداخله پس از اتمام دوره آموزشی افزایش معناداری را نشان داد.

نتیجه گیری: موفقیت آمیز بودن این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید در بهبود خودکارآمدی رفتار تغذیه ای دانش آموزان مؤثر بوده است، از این رو استفاده از این مدل برای طراحی مداخلات آموزشی پیشگیریکننده مناسب به نظر میرسد.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، برنامه آموزش تغذیه سالم، مدل پرسید
متن کامل [PDF 150 kb]   (2765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/9/21 | پذیرش: 1395/9/21 | انتشار: 1395/9/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Kia R, Ghahramani L, salehi M, Oubari F, Hosseinikia M, Kaveh M. Effect of a Healthy Nutrition Education Program on Self-Efficacy in Dietary Behavior among Female Students of Guidance School in Shiraz, Iran: Application of PRECEDE Model. j.health 2017; 7 (5) :499-509
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1090-fa.html

حسینی کیا رقیه، قهرمانی لیلا، صالحی موسی، عوبری فرهاد، حسینی کیا محبوبه، کاوه محمد حسین. بررسی تأثیر یک برنامه آموزش تغذیه سالم بر خودکارآمدی در رفتار تغذیه ‬ای دانش‬ آموزان دختر در مدارس راهنمایی شهر شیراز، ایران، کاربردی از مدل پرسید. سلامت و بهداشت. 1395; 7 (5) :499-509

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1090-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623