زمینه و هدف: کشور ایران درسال های اخیر، شاهد کاهش نرخ باروری بوده است. با توجه به اهمیت فرزند آوری در رابطه با رشد جمعیت، این مطالعه به تعیین عوامل مؤثر در فرزند آوری زوجین شهر سنندج با استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی پرداخته است. روشکار: جهت انجام مطالعه ازروش پژوهش کیفی به روش آنالیز محتوی جهت دار استفاده شد. شرکت کنندگان 26 زوج در سنین باروری شهر سنندج بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل سپری شدن حداقل 3 سال از ازدواج، نداشتن فرزند و یا داشتن یک فرزند حداقل 3 ساله، و معیارهای خروج شامل داشتن برنامه جهت فرزند آوری و اقدام جهت درمان ناباروری بودند. مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته انجام گردید. از معیارهای مقبولیت داده ها، قابلیت تعیین- تائید، اطمینان و انتقال پذیری برای ارزیابی روایی، دقت و پایایی استفاده شد. یافتهها: در طی تجزیه و تحلیل داده ها، 4 درون مایه اصلی «محصول»، «هزینه»، «مکان» و «ترویج» مبتنی بر الگوی بازاریابی اجتماعی استخراج گردید. شرکت کنندگان چالشهای مادی و مسائل فردی را از مهمترین موانع فرزندآوری ذکر کردند. همچنین به عواملی نظیر حل مسائل اقتصادی، حمایتهای قانونی و آموزشی به عنوان راه حلهای این مشکل اشاره شد. نتیجهگیری:با توجه به الگوی بازاریابی اجتماعی، میتوان با پررنگترکردن مزایای داشتن فرزند برای زوجین و ایجاد حمایتهای قانونی، میل به فرزند آوری را افزایش داد. در جهت ارتقاء نرخ فرزند آوری، همکاری همه جانبه و برنامهریزی و قانونگذاری هدفمند دست اندرکاران ضروری بوده تا بتوان دغدغههای زوجین را کاهش داد.
Nosrati A, Taymoori P, Fallahi* A. Understanding Key Factors on Couples' Childbearing Decisions: A Social Marketing Perspective. j.health 2025; 15 (4) :384-398 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2962-fa.html
نصرتی اسرا، تیموری پروانه، فلاحی* آرزو. تبیین عوامل مؤثر در فرزندآوری زوجین بر اساس الگوی بازاریابی اجتماعی. سلامت و بهداشت. 1403; 15 (4) :384-398