[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 398-384 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین عوامل مؤثر در فرزندآوری زوجین بر اساس الگوی بازاریابی اجتماعی
اسرا نصرتی ، پروانه تیموری ، آرزو فلاحی**
دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (43 مشاهده)
زمینه و هدف: کشور ایران در سال های اخیر، شاهد کاهش نرخ باروری بوده است. با توجه به اهمیت فرزند آوری در رابطه با رشد جمعیت، این مطالعه به تعیین عوامل مؤثر در فرزند آوری زوجین شهر سنندج با استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی پرداخته است.
روش‌ کار: جهت انجام مطالعه از روش پژوهش کیفی به روش آنالیز محتوی جهت دار استفاده شد. شرکت کنندگان 26 زوج در سنین باروری شهر سنندج بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل سپری شدن حداقل 3 سال از ازدواج، نداشتن فرزند و یا داشتن یک فرزند حداقل 3 ساله، و معیارهای خروج شامل داشتن برنامه جهت فرزند آوری و اقدام جهت درمان ناباروری بودند. مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختار یافته انجام گردید. از معیارهای مقبولیت داده ‌ها، قابلیت تعیین- تائید، اطمینان و انتقال پذیری برای ارزیابی روایی، دقت و پایایی استفاده شد.
یافته‌ها: در طی تجزیه و تحلیل داده ها، 4 درون مایه اصلی «محصول»، «هزینه»، «مکان» و «ترویج» مبتنی بر الگوی بازاریابی اجتماعی استخراج گردید. شرکت کنندگان چالش‌های مادی و مسائل فردی را از مهمترین موانع فرزندآوری ذکر کردند. همچنین به عواملی نظیر حل مسائل اقتصادی، حمایت‌های قانونی و آموزشی به عنوان راه حل‌های این مشکل اشاره شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به الگوی بازاریابی اجتماعی، می‌توان با پررنگترکردن مزایای داشتن فرزند برای زوجین و ایجاد حمایت‌های قانونی، میل به فرزند آوری را افزایش داد. در جهت ارتقاء نرخ فرزند آوری، همکاری همه جانبه و برنامهریزی و قانونگذاری هدفمند دست اندرکاران ضروری بوده تا بتوان دغدغه‌های زوجین را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: فرزندآوری، بازاریابی اجتماعی، رشد جمعیت، روش کیفی
متن کامل [PDF 260 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/12/28 | پذیرش: 1403/10/12 | انتشار: 1403/10/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nosrati A, Taymoori P, Fallahi* A. Understanding Key Factors on Couples' Childbearing Decisions: A Social Marketing Perspective. j.health 2025; 15 (4) :384-398
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2962-fa.html

نصرتی اسرا، تیموری پروانه، فلاحی* آرزو. تبیین عوامل مؤثر در فرزندآوری زوجین بر اساس الگوی بازاریابی اجتماعی. سلامت و بهداشت. 1403; 15 (4) :384-398

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2962-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4623