[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 398-384 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین عوامل مؤثر در فرزندآوری زوجین بر اساس الگوی بازاریابی اجتماعی
اسرا نصرتی ، پروانه تیموری ، آرزو فلاحی**
دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (276 مشاهده)
زمینه و هدف: کشور ایران در سال های اخیر، شاهد کاهش نرخ باروری بوده است. با توجه به اهمیت فرزند آوری در رابطه با رشد جمعیت، این مطالعه به تعیین عوامل مؤثر در فرزند آوری زوجین شهر سنندج با استفاده از الگوی بازاریابی اجتماعی پرداخته است.
روش‌ کار: جهت انجام مطالعه از روش پژوهش کیفی به روش آنالیز محتوی جهت دار استفاده شد. شرکت کنندگان 26 زوج در سنین باروری شهر سنندج بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل سپری شدن حداقل 3 سال از ازدواج، نداشتن فرزند و یا داشتن یک فرزند حداقل 3 ساله، و معیارهای خروج شامل داشتن برنامه جهت فرزند آوری و اقدام جهت درمان ناباروری بودند. مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختار یافته انجام گردید. از معیارهای مقبولیت داده ‌ها، قابلیت تعیین- تائید، اطمینان و انتقال پذیری برای ارزیابی روایی، دقت و پایایی استفاده شد.
یافته‌ها: در طی تجزیه و تحلیل داده ها، 4 درون مایه اصلی «محصول»، «هزینه»، «مکان» و «ترویج» مبتنی بر الگوی بازاریابی اجتماعی استخراج گردید. شرکت کنندگان چالش‌های مادی و مسائل فردی را از مهمترین موانع فرزندآوری ذکر کردند. همچنین به عواملی نظیر حل مسائل اقتصادی، حمایت‌های قانونی و آموزشی به عنوان راه حل‌های این مشکل اشاره شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به الگوی بازاریابی اجتماعی، می‌توان با پررنگترکردن مزایای داشتن فرزند برای زوجین و ایجاد حمایت‌های قانونی، میل به فرزند آوری را افزایش داد. در جهت ارتقاء نرخ فرزند آوری، همکاری همه جانبه و برنامهریزی و قانونگذاری هدفمند دست اندرکاران ضروری بوده تا بتوان دغدغه‌های زوجین را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: فرزندآوری، بازاریابی اجتماعی، رشد جمعیت، روش کیفی
متن کامل [PDF 260 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/12/28 | پذیرش: 1403/10/12 | انتشار: 1403/10/12
فهرست منابع
1. Baezzat F, AHMADI GA, Marzbani Y, Karimi A, Azarnioshan B. A study of psychometric properties of Persian version of attitudes toward fertility and childbearing scale. The J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017;15(1):37-47.
2. Ghaffari F, Motaghi Z. Factors Affecting Childbearing Based On Women's Perspectives: A Qualitative Study. Navid No. 2021;23(76):33-43.
3. Farrokh-Eslamlou H, Vahabzadeh Z, Moeini R, Moghaddam Tabrizi F. Pre-marriage couplesfertility attitude following recent childbearing persuasive policies in Iran. nursing And Midwifery Journal. 2014;11(10):846-36.
4. Nasrabad HBR, Abbasi-Shavazi MJ. Ideal Fertility in Iran: A Systematic Review and Meta-analysis. International Journal of Women's Health and Reproduction Sciences. 2020;8(1):10-8. [DOI:10.15296/ijwhr.2020.02]
5. Nasrabad HBR, Abbasi-Shavazi MJ. Ideal Fertility in Iran: A Systematic Review and Meta-analysis. International Journal of Women's Health and Reproduction Sciences. 2020;8(1):10-8. [DOI:10.15296/ijwhr.2020.02]
6. Babak Moeini AE, MB, ADI, HH, Soheylizad M. Understanding the rationales behind childbearing: A qualitative study based on extended theory of planned behavior. Journal of Education and Health Promotion. 2022;11(119):9-1. [DOI:10.4103/jehp.jehp_849_21] [PMID] []
7. Khadivzadeh T, Rahmanian SA, Esmaily H. Young women and men's attitude towards childbearing. Journal of Midwifery and Reproductive Health. 2018;6(3):1336-47.
8. Taghizadeh Z, Vedadhir A, Behmanesh F, Ebadi A, Pourreza A, Abbasi-Shavazi MJ. Reproductive practices by patterns of marriage among Iranian women: study protocol for an explanatory sequential mixed methods design. Reproductive health. 2015;12(1):1-8. [DOI:10.1186/s12978-015-0080-1] [PMID] []
9. Haerimehrizi AA, Tavousi M, Sadighi J, Motlagh ME, Eslami M, Naghizadeh F, et al. Reasons for fertility desire and disinterest among Iranian married adults: A population-based study. Payesh (Health Monitor). 2017;16(5):637-45.
10. Moeini B, Erfani A, Barati M, Doosti-Irani A, Hosseini H, Soheylizad M. Understanding the rationales behind childbearing: A qualitative study based on extended theory of planned behavior. Journal of Education and Health Promotion. 2022;11(1):119. [DOI:10.4103/jehp.jehp_849_21] [PMID] []
11. Bagheri A, Saadati M. Factors Affecting First and Second Birth Intervals among 15-49 Year-Old Women in Tehran. Iranian Journal of Epidemiology 2019;15(1):68-76.
12. Khadivzadeh T, Hadizadeh Talasaz Z, Shakeri MT. Predicting factors affecting the delay in first childbearing among young married women using the Bandura's social learning theory. HAYAT. 2017;23(3):242-26.
13. Torkian Valashani S, Zamani Alavijeh F, Heidari Z, Shoushtari Moghadam E. Fertility desire: Facilitators and inhibitors. Payesh (Health Monitor). 2019;18(3):241-9.
14. Rafiei Moqaddam F, Fathi Ashtiani A. Discovery of the Factors Inhibiting Couples from Childbearing in the Last Decade (A Systematic Review. The Women and Families Cultural-Educational. 2021;15(53):155-75.
15. Ramezankhani A, Manouchehri H, Hajizadeh E, Haghi M. The decision-making process of childbearing: a qualitative study. Payesh (Health Monitor). 2013;12(5):505-15.
16. Taghizadeh Z, Behmanesh F, Ebadi A. Marriage patterns and childbearing: results from a quantitative study in north of Iran. Global journal of health science. 2016;8(3):1-9. [DOI:10.5539/gjhs.v8n3p1] [PMID] []
17. Ansari Majd M, Khalajabadi Farahani F, Naghibi A, Moosazadeh M, Khani S. Effect of Transtheoretical Model-based Education on Women Attitudes and Stages of Change toward Childbearing Behavior. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences (JMUMS). 2019;29(174):147-34.
18. Tapp A, Warren S, Rhodes C, Condon L, Withall J. Using social marketing to encourage teenage mothers to breastfeed. Journal of Social Marketing. 2013;3(2):144-62. [DOI:10.1108/JSOCM-04-2012-0015]
19. Abdi N, Sadeghi R, Zamani-Alavijeh F, Shojaee Zadeh D, Shahsavari S, Taghdisi MH. The Effect of Social Marketing Model on Promoting Nutrition Literacy and Healthy Dietary Behaviors of Women in Sanandaj City: A Mixed-Methods Approach. Health Scope. 2020;9(1). [DOI:10.5812/jhealthscope.62753]
20. Bethune G, Lewis H. Let's talk about smear tests: Social marketing for the National Cervical Screening Programme. Public Health. 2009;123:e17-e22. [DOI:10.1016/j.puhe.2009.06.006] [PMID]
21. Lewis MA, Mitchell EW, Levis DM, Isenberg K, Kish-Doto J. Couples' notions about preconception health: implications for framing social marketing plans. American Journal of Health Promotion. 2013;27(3_suppl):S20-S7. [DOI:10.4278/ajhp.120127-QUAL-65] [PMID] []
22. Luca NR, Suggs LS. Theory and model use in social marketing health interventions. Journal of health communication. 2013;18(1):20-40. [DOI:10.1080/10810730.2012.688243] [PMID]
23. Rezaei-Pandari H, Keshavarz-Mohammadi N. Social marketing approach in health care: A review study. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2014;2(2):109-30.
24. Bastami F, Zamani-Alavijeh F, Mostafavi F, Almasian M, Hydari M. Formative research on a social marketing campaign to promote the consumption of healthy breakfast and snacks: a qualitative study. International Journal of Pediatrics. 2018;6(3):7353-67.
25. Gordon R, McDermott L, Stead M, Angus K. The effectiveness of social marketing interventions for health improvement: what's the evidence? Public health. 2006;120(12):1133-9. [DOI:10.1016/j.puhe.2006.10.008] [PMID]
26. Lowry R, Billett A, Buchanan C, Whiston S. Increasing breastfeeding and reducing smoking in pregnancy: a social marketing success improving life chances for children. Perspectives in public health. 2009;129(6):277-80. [DOI:10.1177/1757913908094812] [PMID]
27. Mulgan G. Influencing public behaviour to improve health and wellbeing. An independent report London: United Kingdom Department of Health. 2010.1: 25-40.
28. Shircore R, Ladbury P. From service delivery to solution delivery: Commissioning for health improvement. Perspectives in Public Health. 2009;129(6):281-7. [DOI:10.1177/1757913909351200] [PMID]
29. Wymer W. Developing more effective social marketing strategies. Journal of Social Marketing. 2011; 1(1): 17-31 [DOI:10.1108/20426761111104400]
30. Mokhlesi S, Akbari Yazdi H, Elahi A, Khabiri M. Developing a Social Marketing Model to Promote Well-Informed and Low-Income Middle-Aged Participation in Regular Physical Activity, a Qualitative Study. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2019;7(1):93-108. [DOI:10.30699/ijhehp.7.1.93]
31. Guba EG, Lincoln YS. Effective evaluation: Improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches: Jossey-Bass; 1981.
32. Tavousi M, Motlagh ME, Eslami M, Haerimehrizi A, Hashemi A, Montazeri A. Fertility desire among Iranians living in Tehran: Reasons for desire and disinterest. Payesh (Health Monitor). 2016;15(6):663-8.
33. Chamani S, Shekarbeigi A, Moshfegh M. Sociological Determinants of Fertility (Case Study: Married Women Living in Tehran). The Socio Cultural Strategy Journal 2016;5(20):137-65.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nosrati A, Taymoori P, Fallahi* A. Understanding Key Factors on Couples' Childbearing Decisions: A Social Marketing Perspective. j.health 2025; 15 (4) :384-398
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2962-fa.html

نصرتی اسرا، تیموری پروانه، فلاحی* آرزو. تبیین عوامل مؤثر در فرزندآوری زوجین بر اساس الگوی بازاریابی اجتماعی. سلامت و بهداشت. 1403; 15 (4) :384-398

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2962-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623