[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 43-36 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه توانایی‌های اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان 12-6 ساله مبتلا به صرع با کودکان سالم
اعظم قاسمپور ، منیژه نوریان ، فاطمه محرّری* ، حمید خالصی ، فریده یغمایی ، علیرضا اکبرزاده باغبان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (11159 مشاهده)

زمینه و هدف: بیماری صرع بیماری نسبتاً شایع عصبی دوران کودکی است و تقریبا 10-5 کودک از هر 1000 کودک را مبتلا می‌سازد. این اختلال بر روی توانایی‏های کودکان مبتلا و عملکرد آنان تأثیر گذاشته و سلامت روانی آنان را تحت‏الشعاع قرار می‏دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه توانایی‏های اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به صرع و سالم سن مدرسه انجام شده است. روش کار: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی 150 کودک 12-6 سال شامل دو گروه: سالم (100 نفر) و مبتلا به صرع (50 نفر)، به روش نمونه‏گیری تصادفی از بیمارستان قائم و 11مدرسه از ناحیه 6 مشهد انتخاب شده و والدین آنان پرسش‏نامه‏های توانایی‏ها و مشکلات، «فهرست رفتاری کودکان» و ویژگی‏های جمعیت‏شناختی را در مدت 20 دقیقه تکمیل نمودند. اعتبار ابزارها از طرق روش‏های تعیین شاخص اعتبار محتوا و اعتبار صوری مشخص و پایایی درونی ابزارها از طریق همسانی درونی بررسی گردید. یافته‏ها بر اساس آزمون‏های آماری من ویتنی آنالیز واریانس دو متغییره، آنالیز رگرسیون ساده و چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها: در توانایی‏های اجتماعی پسران، در دو گروه مبتلا به صرع و سالم اختلاف معنادارآماری مشخص گردید (02/0=p). کودکان در گروه‏های مبتلا به صرع و سالم، در حیطه مشکلات ارتباط با همسالان (01/0 p =) و مشکلات عاطفی نیز اختلاف معنی‏دار آماری با یکدیگر داشتند (03/0 p =). نتیجه‌گیری: اختلال صرع باعث کاهش توانایی‏های اجتماعی کودکان سن مدرسه گشته و این کودکان نسبت به همسالان سالم‏ خود مشکلات بیشتری در حوزه رفتاری، عاطفی و ارتباط با همسالان دارند.

واژه‌های کلیدی: صرع، کودکان، مشکلات رفتاری، کفایت اجتماعی
متن کامل [PDF 212 kb]   (3067 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/6 | پذیرش: 1392/11/6 | انتشار: 1392/11/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasempour A, Nourian M, Moharari F, Khalesi H, Yaghmaie F, Akbarzadeh baghban A. Comparing Social Competence and Behavioral Problems of Healthy Children and Children with Epilepsy in the Age of 6-12 Years Old. j.health 2012; 2 (4) :36-43
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-97-fa.html

قاسمپور اعظم، نوریان منیژه، محرّری فاطمه، خالصی حمید، یغمایی فریده، اکبرزاده باغبان علیرضا. مقایسه توانایی‌های اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان 12-6 ساله مبتلا به صرع با کودکان سالم. سلامت و بهداشت. 1390; 2 (4) :36-43

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-97-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4623