[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 108-102 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای دو روش آموزشی قصه‬ گویی و سخنرانی در یادگیری بهداشت دهان و دندان دانش‬ آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد
صغری یاسائی ، عبدالرحیم داوری ، سید محمد رضا آقائی ، مهرداد غفاری طرقی*
دانشگاه علوم پزشکی یزد
چکیده:   (5056 مشاهده)

زمینه و هدف: انتخاب روش آموزشی مناسب در حیطه آموزش بهداشت کودکان، یک امر مهم در پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و ارتقاء سطح سلامت دهان در جامعه محسوب میشود. اهمیت این موضوع محققین را بر آن داشت تا در این مطالعه دو روش آموزشی قصه گویی (به عنوان روش غیرمستقیم) و سخنرانی (به عنوان روش مستقیم) را در آموزش بهداشت دهان و دندان دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر یزد با یکدیگر مقایسه نمایند.

روش کار: این مطالعه از نوع مداخله ای به روش قبل و بعد بود که در سال تحصیلی 92-1391 در شهر یزد بر روی 117 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی انجام گرفت. نمونه ها به صورت خوشه ای و تصادفی از بین کلاس های مقطع سوم ابتدایی، 4 کلاس انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که قبل و بعد از اجرای دو روش آموزشی، میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان به وسیله آن سنجیده و مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-17 و آزمون های آماری t-test، ANOVA و کی- دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: میانگین نمره آگاهی در گروه آموزش دیده به روش سخنرانی 94/1±59/15 و به روش قصه گویی 79/0±96/16 بوده و تفاوت بین دو گروه بعد از مداخله، از نظر آماری معنادار بود (001/0 p =). میانگین نمره نگرش در گروه آموزش دیده به روش سخنرانی 50/3±40/21 و به روش قصه گویی 55/2±32/24 بوده و تفاوت بین دو گروه بعد از مداخله، از نظر آماری معنادار بود (001/0p =)؛ همچنین میانگین نمره عملکرد در گروه آموزش دیده به روش سخنرانی 01/2±42/13 و به روش قصه گویی 1±39/14 بود و تفاوت بین دو گروه بعد از مداخله، از نظر آماری معنادار بود (003/0p =).

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد تاثیر روش قصه گویی (روش غیر مستقیم) بر آگاهی، نگرش و عملکرد در آموزش بهداشت دهان و دندان به طور معناداری بیشتر از روش سخنرانی (مستقیم) می باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش سلامت، قصه گویی، سخنرانی، بهداشت دهان و دندان
متن کامل [PDF 103 kb]   (2239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/15 | پذیرش: 1394/12/15 | انتشار: 1394/12/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yassaei S, Davari A, Aghaei M, Ghaffari Targhi M. Comparison Two Learning Methods of Oral Health Education Storytelling and Speech on Elementary School Students in Yazd. j.health 2016; 7 (1) :102-108
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-900-fa.html

یاسائی صغری، داوری عبدالرحیم، آقائی سید محمد رضا، غفاری طرقی مهرداد. بررسی مقایسه ای دو روش آموزشی قصه‬ گویی و سخنرانی در یادگیری بهداشت دهان و دندان دانش‬ آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد. سلامت و بهداشت. 1395; 7 (1) :102-108

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-900-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623