[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 25-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شاخص‬های تن سنجی و فعالیت فیزیکی در دانش‬ آموزان استثنایی
سید مصطفی نچواک ، شیدا آهنی کمانگر ، علی نعمتی* ، ناطق عباسقلی زاده ، کورش جعفریان ، ودود ملک‬ زاده
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
چکیده:   (4855 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزیابی وضعیت تغذیه یکی از اصول اساسی در پیشگیری از سوء تغذیه و بالا بردن سطح سلامتی است. هدف از انجام این مطالعه بررسی شاخصهای تن سنجی و تعیین سطح فعالیت جسمی در دانش آموزان استثنایی بود.

روش کار: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی است که در سال 1391 در تهران بر روی 470 دانش آموز استثنایی 15-5 ساله انجام گرفت. اطلاعات مربوط به قد و وزن با استفاده از ابزارهای استاندارد و سطح فعالیت جسمی نیز از با استفاده از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی گردآوری گردید. از آزمون های آماری تی تست، کای دو و ضریب همبستگی پیرسون برای آنالیز داده ها استفاده شد.

یافته ها: بر اساس شاخص توده بدن 6/12 درصد از دانش آموزان مورد مطالعه لاغر و یا بسیار لاغر، 1/38 درصد چاق و یا دچار اضافه وزن و 3/49 درصد نیز طبیعی و یا در وضعیت نرمال بودند. بر اساس شاخص قد برای سن 7/71 درصد از دانش آموزان کم توان ذهنی، 3/36 درصد از دانش آموزان ناشنوا و 7/17 درصد از دانش آموزان نابینا در مقایسه با استاندارد دچار کوتاهی قد بودند. ساعات انجام فعالیت شدید در دانش آموزان ناشنوا نسبت به دانش آموزان کم توان ذهنی به طور معنی داری بیشتر بود (05/0p<) و میزان ساعات نشستن در طول روز در دانش آموزان نابینا به طور معنی داری بیشتر از سایر دانش آموزان بود (05/0p<).

نتیجه گیری: به علت شیوع بالای سوء تغذیه در دانش آموزان استثنایی به کارگیری یک مداخله مناسب تغذیه ای در قالب برنامه ای جامع احتمالاً موفقیت آمیز خواهد بود.

واژه‌های کلیدی: وضعیت تغذیه ای، تن سنجی، فعالیت فیزیکی، کودکان استثنایی
متن کامل [PDF 172 kb]   (1850 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/12 | پذیرش: 1394/12/12 | انتشار: 1394/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nachvak S, Ahani Kamangar S, Nemati A, Abbagolizadeh N, jafarian K, Malekzadeh V. Anthropometric Indices and Physical Activity in Exceptional Children. j.health 2016; 7 (1) :18-25
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-891-fa.html

نچواک سید مصطفی، آهنی کمانگر شیدا، نعمتی علی، عباسقلی زاده ناطق، جعفریان کورش، ملک‬ زاده ودود. بررسی شاخص‬های تن سنجی و فعالیت فیزیکی در دانش‬ آموزان استثنایی. سلامت و بهداشت. 1395; 7 (1) :18-25

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-891-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623