زمینه و هدف: سرمایه�گذاری روی سلامت نوجوانان و جوانان در محیط�های آموزشی یکی از مهمترین مداخلات نظام سلامت است. هدف از این مطالعه تعیین درصد ارتقای اجرای برنامه مدارس مروج سلامت در مدارس تحت پوشش شهرستان بابل می�باشد.
روش کار: این مطالعه از نوع مداخله��ای قبل و بعد است که در سال 1392 انجام گرفت. واحد پژوهش 63 مدرسه مجری برنامه مدارس مروج سلامت شهرستان بابل بوده که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع�آوری دادهها چک�لیست استاندارد ارزیابی مدارس مروج سلامت در دو بخش مدیریتی و شاخص�های 8 گانه بود. داده�ها در دو مرحله قبل و بعد ازمداخله به فاصله یک ماه جمع�آوری و در نرم�افزار SPSS-18 در سطح معنی�داری 05/0>p تجزیه و تحلیل گردید.
یافته�ها: از 63 مدرسه مجری برنامه مروج سلامت (1/38%) 24 تا ابتدایی، (27%) 17 تا راهنمایی و (9/34%) 22 مدرسه دبیرستان، همچنین (1/65%) 41 مدرسه شهری و 33 مدرسه (4/52%) پسرانه بودند. میانگین امتیازات از 100 امتیاز در قبل از مداخله 99/11� 08/66 بوده که بعد از مداخله به 96/10� 79/71 ارتقا یافت. بین میانگین کل امتیاز و میانگین امتیازات قسمت�های 9 گانه در قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی���دار وجود داشت (05/0>p). نتایج مدل نشان داد که فقط امتیازات کل چک�لیست مرحله اول و منطقه جغرافیایی با امتیازات چک�لیست مرحله دوم مرتبط و تأثیر این برنامه در مدارس روستایی بیشتر بوده است.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که اجرای برنامه مروج سلامت تأثیر مثبت در بهبود شاخص�های مدارس داشت. پیشنهاد می�گردد این برنامه در کلیه مدارس اجرا گردد.
Ramezani H, Nikbakht H, Nasrollahpour Shirvani S, Ahoei K, Mohsenian H. Effect of Health Promoting School Program in Schools of the City of Babol :2013. j.health 2016; 6 (5) :547-556 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-818-fa.html
رمضانی حمیده، نیک بخت حسینعلی، نصرالله پور شیروانی سید داود، آهویی خدیجه، محسنیان هدی. تأثیر برنامه مدارس مروج سلامت در مدارس شهرستان بابل: 1392. سلامت و بهداشت. 1394; 6 (5) :547-556