[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 6، شماره 5 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 556-547 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه مدارس مروج سلامت در مدارس شهرستان بابل: 1392
حمیده رمضانی ، حسینعلی نیک بخت* ، سید داود نصرالله پور شیروانی ، خدیجه آهویی ، هدی محسنیان
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (8321 مشاهده)

زمینه و هدف: سرمایه�گذاری روی سلامت نوجوانان و جوانان در محیط�های آموزشی یکی از مهمترین مداخلات نظام سلامت است. هدف از این مطالعه تعیین درصد ارتقای اجرای برنامه مدارس مروج سلامت در مدارس تحت پوشش شهرستان بابل می�باشد.

روش کار: این مطالعه از نوع مداخله��ای قبل و بعد است که در سال 1392 انجام گرفت. واحد پژوهش 63 مدرسه مجری برنامه مدارس مروج سلامت شهرستان بابل بوده که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع�آوری دادهها چک�لیست استاندارد ارزیابی مدارس مروج سلامت در دو بخش مدیریتی و شاخص�های 8 گانه بود. داده�ها در دو مرحله قبل و بعد ازمداخله به فاصله یک ماه جمع�آوری و در نرم�افزار SPSS-18 در سطح معنی�داری 05/0>p تجزیه و تحلیل گردید.

یافته�ها: از 63 مدرسه مجری برنامه مروج سلامت (1/38%) 24 تا ابتدایی، (27%) 17 تا راهنمایی و (9/34%) 22 مدرسه دبیرستان، همچنین (1/65%) 41 مدرسه شهری و 33 مدرسه (4/52%) پسرانه بودند. میانگین امتیازات از 100 امتیاز در قبل از مداخله 99/11� 08/66 بوده که بعد از مداخله به 96/10� 79/71 ارتقا یافت. بین میانگین کل امتیاز و میانگین امتیازات قسمت�های 9 گانه در قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی���دار وجود داشت (05/0>p). نتایج مدل نشان داد که فقط امتیازات کل چک�لیست مرحله اول و منطقه جغرافیایی با امتیازات چک�لیست مرحله دوم مرتبط و تأثیر این برنامه در مدارس روستایی بیشتر بوده است.

نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که اجرای برنامه مروج سلامت تأثیر مثبت در بهبود شاخص�های مدارس داشت. پیشنهاد می�گردد این برنامه در کلیه مدارس اجرا گردد.

واژه‌های کلیدی: مدارس مروج سلامت، HPS، شهرستان بابل
متن کامل [PDF 141 kb]   (2304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/10/1 | پذیرش: 1394/10/1 | انتشار: 1394/10/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani H, Nikbakht H, Nasrollahpour Shirvani S, Ahoei K, Mohsenian H. Effect of Health Promoting School Program in Schools of the City of Babol :2013. j.health 2016; 6 (5) :547-556
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-818-fa.html

رمضانی حمیده، نیک بخت حسینعلی، نصرالله پور شیروانی سید داود، آهویی خدیجه، محسنیان هدی. تأثیر برنامه مدارس مروج سلامت در مدارس شهرستان بابل: 1392. سلامت و بهداشت. 1394; 6 (5) :547-556

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-818-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 5 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623