[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 31-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عملکرد رانندگان موتور سیکلت در استفاده از کلاه ایمنی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در شهر خمین سال 1388
محمدعلی عروجی* ، عبدالرحمان چرکزی ، سید محمد مهدی هزاوه ای ، محمد موذنی
دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (10057 مشاهده)

زمینه و هدف: صدمات ناشی از حوادث جاده‏ای یکی از چالش‏های بزرگ، اما نادیده‏گرفته بهداشت عمومی است که نیازمند تمرکز کوشش‏ها برای پیشگیری موثر و پایدار می‏باشد. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد رانندگان موتور سیکلت در استفاده از کلاه ایمنی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در شهر خمین انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جمعیت مورد مطالعه 384 نفر از رانندگان موتور سیکلت بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‏نامه محقق ساخته بر اساس سازه‏های الگوی اعتقاد بهداشتی بود که به‏صورت مصاحبه‏ای تکمیل شد و عملکرد حساسیت درک‏شده موانع و منافع درج شده و شدت درک شده با استفاده از آزمون‏های آماری سنجیده و ارتباط هر کدام از بخش‏ها با عملکرد سنجیده شد. یافته‏ها: میانگین سنی افراد شرکت‏کننده در مطالعه 50/8±96/28 بود که 42 درصد مجرد و بقیه متاهل بودند. میانگین نمره عملکرد، شدت درک‏شده، منافع درک‏شده، موانع درک‏شده، راهنمای به عمل در افراد متاهل نسبت به افراد مجرد تفاوت معنی‏دار آماری را نشان داد (05/0(p<. میانگین نمرات حساسیت درک‏شده، موانع درک‏شده، منافع درک‏‏شده، راهنمای به عمل با میانگین نمره عملکرد ارتباط معنی‏داری داشت (05/0(p<. علت عدم استفاده از کلاه ایمنی به ترتیب عرق‏کردن، کمتر شنیده‏شدن صدا، گران بودن، سنگین‏بودن کلاه، محدودیت دید در هنگام استفاده از کلاه ایمنی بود. درصد استفاده از کلاه ایمنی در زمان بررسی 2/16 بود. 4/61 درصد از افراد مورد مطالعه آموزش و اطلاع‏رسانی، 7/22 درصد جریمه توسط پلیس ، 9/15 درصد توقف موتور سیکلت را در استفاده از کلاه ایمنی موثر دانستند. نتیجه‏گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی و تغییرنگرش نسبت به آن، طراحی مناسب کلاه ایمنی و اصلاح رفتار پلیس می‏تواند در استفاده از کلاه ایمنی موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، مدل اعتقاد بهداشتی، کلاه ایمنی، خمین
متن کامل [PDF 218 kb]   (2733 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/5 | پذیرش: 1392/11/5 | انتشار: 1392/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oruogi M, Charkazi A, hazavehei S, Moazeni M. Practice of Motorcycle Drivers on Helmet Use Based on Health Belief Model in Khomein City, 2010. j.health 2012; 3 (2) :24-31
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-72-fa.html

عروجی محمدعلی، چرکزی عبدالرحمان، هزاوه ای سید محمد مهدی، موذنی محمد. بررسی عملکرد رانندگان موتور سیکلت در استفاده از کلاه ایمنی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در شهر خمین سال 1388. سلامت و بهداشت. 1391; 3 (2) :24-31

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-72-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623