[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 15-7 برگشت به فهرست نسخه ها
دانش و نگرش مدیران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز و اردبیل در مورد اعتباربخشی
صابر اعظمی اعظمی* ، ، جعفرصادق تبریزی تبریزی ، ، لیلا عبدالهی عبدالهی ، خدیجه یاری فرد ، ندا کبیری ، محمد سعادتی ، سمانه ولی زاده ، امین دائمی ، ، علی اکبر ابهری ، بتول ندیمی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (10892 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از اصلی‏ترین ارکان اجرای موفق اعتباربخشی، تعهد مدیران ارشد می‏باشد. برای این منظور نیز ابتدا باید آگاهی، دانش و نگرش این افراد مورد بررسی قرار گیرد. از این رو این مطالعه در نظر دارد تا آگاهی، دانش و نگرش مدیران ارشد بیمارستانی و کسانی که با اجرای اعتباربخشی در ارتباط هستند را در دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل بررسی کند. روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی بوده که در سال 1390 در 14 بیمارستان آموزشی استان‏های آذربایجان شرقی و اردبیل صورت گرفته است. ابزار جمع‏آوری داده‏ها پرسش‏نامه محقق‏ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط نظرات متخصصین و روش دو نیم‏سازی بدست آمد (9/0=α). تعداد نمونه‏ها 150 نفر بوده که به روش سرشماری انتخاب گردیدند. تجزیه و تحلیل داده‏ها با استفاده از SPSS-16صورت گرفته است. یافته‏ها: یافته‏ها نشان داد که 6/50% شرکت‏کنندگان زن بودند، مدرک کارشناسی با 66% بیشترین میزان را در بین مدارک تحصیلی شرکت‏کنندگان داشت. بیشترین گروه را پرستاران تشکیل می‏دادند. 63% شرکت‏کنندگان میزان آگاهی و دانش پایینی داشته و فقط حدود 11% افراد از آگاهی و دانش بالایی برخوردار بودند. حدود 70% از شرکت‏کنندگان اذعان کردند که اعتباربخشی می‏تواند باعث افزایش اعتماد عمومی، کیفیت خدمات، میزان رضایت کارکنان و بیماران، ایمنی خدمات و درآمد بیمارستان‏ها شده و همچنین باعث کاهش هزینه‏های بیمارستان و بهبود فرایند های بیمارستان گردد. از دیدگاه شرکت‏کنندگان در مطالعه، اعتباربخشی می‏تواند در مقایسه با سیستم ارزشیابی جاری اثربخش‏تر و موثرتر باشد. نتیجه گیری: با توجه به نقش کلیدی میزان آگاهی، دانش و نگرش مدیران ارشد در اجرای موفق اعتباربخشی و همچنین با توجه به پایین‏بودن میزان آگاهی و دانش مدیران و مثبت بودن نگرش این افراد، لازم است که در راستای افزایش آگاهی مدیران ارشد و کسب حمایت و همکاری آن‏ها، برنامه‏ریزی مناسبی بعمل آید.

واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، مدیران بیمارستان، اعتباربخشی
متن کامل [PDF 220 kb]   (2858 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/3 | پذیرش: 1392/11/3 | انتشار: 1392/11/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azami S, Tabrizi J, Abdollahi L, Yari Fard K, Kabiri N, saadati M, et al . Knowledge and Attitude of Top Managers toward Accreditation in Tabriz and Ardabil Teaching Hospitals. j.health 2012; 3 (2) :7-15
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-69-fa.html

اعظمی صابر اعظمی، تبریزی ، جعفرصادق تبریزی، عبدالهی ، لیلا عبدالهی، یاری فرد خدیجه، کبیری ندا، سعادتی محمد، و همکاران. و همکاران.. دانش و نگرش مدیران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز و اردبیل در مورد اعتباربخشی. سلامت و بهداشت. 1391; 3 (2) :7-15

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-69-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623