زمینه و هدف: یکی از اصلیترین ارکان اجرای موفق اعتباربخشی، تعهد مدیران ارشد میباشد. برای این منظور نیز ابتدا باید آگاهی، دانش و نگرش این افراد مورد بررسی قرار گیرد. از این رو این مطالعه در نظر دارد تا آگاهی، دانش و نگرش مدیران ارشد بیمارستانی و کسانی که با اجرای اعتباربخشی در ارتباط هستند را در دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل بررسی کند. روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی بوده که در سال 1390 در 14 بیمارستان آموزشی استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آن توسط نظرات متخصصین و روش دو نیمسازی بدست آمد (9/0=α). تعداد نمونهها 150 نفر بوده که به روش سرشماری انتخاب گردیدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از SPSS-16صورت گرفته است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 6/50% شرکتکنندگان زن بودند، مدرک کارشناسی با 66% بیشترین میزان را در بین مدارک تحصیلی شرکتکنندگان داشت. بیشترین گروه را پرستاران تشکیل میدادند. 63% شرکتکنندگان میزان آگاهی و دانش پایینی داشته و فقط حدود 11% افراد از آگاهی و دانش بالایی برخوردار بودند. حدود 70% از شرکتکنندگان اذعان کردند که اعتباربخشی میتواند باعث افزایش اعتماد عمومی، کیفیت خدمات، میزان رضایت کارکنان و بیماران، ایمنی خدمات و درآمد بیمارستانها شده و همچنین باعث کاهش هزینههای بیمارستان و بهبود فرایند های بیمارستان گردد. از دیدگاه شرکتکنندگان در مطالعه، اعتباربخشی میتواند در مقایسه با سیستم ارزشیابی جاری اثربخشتر و موثرتر باشد. نتیجه گیری: با توجه به نقش کلیدی میزان آگاهی، دانش و نگرش مدیران ارشد در اجرای موفق اعتباربخشی و همچنین با توجه به پایینبودن میزان آگاهی و دانش مدیران و مثبت بودن نگرش این افراد، لازم است که در راستای افزایش آگاهی مدیران ارشد و کسب حمایت و همکاری آنها، برنامهریزی مناسبی بعمل آید.
Azami S, Tabrizi J, Abdollahi L, Yari Fard K, Kabiri N, saadati M, et al . Knowledge and Attitude of Top Managers toward Accreditation in Tabriz and Ardabil Teaching Hospitals. j.health 2012; 3 (2) :7-15 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-69-fa.html
اعظمی صابر اعظمی، تبریزی ، جعفرصادق تبریزی، عبدالهی ، لیلا عبدالهی، یاری فرد خدیجه، کبیری ندا، سعادتی محمد، و همکاران. و همکاران.. دانش و نگرش مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی تبریز و اردبیل در مورد اعتباربخشی. سلامت و بهداشت. 1391; 3 (2) :7-15