[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 72-62 برگشت به فهرست نسخه ها
مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذیه دانش آموزان: یک بررسی نظام‌مند
طاهره دهداری ، مهدی خزلی* ، محمود بختیاری ، مهناز نیلساز
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده:   (12236 مشاهده)

زمینه و هدف: طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش تغذیه در مدارس، راهکاری مناسب برای ارتقاء سلامت دانش آموزان و ایجاد آگاهی عمومی است. هدف از این پژوهش بررسی مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذیه دانش آموزان از سال 1379 تا 1387 می‌باشد. روش تحقیق: در این مطالعه، بانکهای اطلاعاتی SID و Iranmedex بصورت نظام‌مند برای به دست آوردن عناوین و مقالات تمام متن حاوی نتایج مداخلات آموزشی مرتبط با تغذیه در دانش آموزان جستجو شدند که پس از جستجو با کلید واژگان مرتبط، تعداد 23 مقاله که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد از 23 مطالعه مورد بررسی، 18 مطالعه باعث افزایش آگاهی شده‌اند، 8 مطالعه تاثیر مثبتی بر نگرش افراد داشته‌اند و 15 مطالعه نیز باعث بهبود رفتارهای تغذیه‌ای (عملکرد) دانش‌آموزان شده‌اند. روش‌های مشارکتی نظیر بحث گروهی و ایفای نقش و نیز روش‌های سمعی بصری نظیر فیلم و تصویر کارایی بیشتری در ارائه مطالب آموزشی مرتبط با تغذیه به دانش آموزان داشته‌اند. نتیجه گیری: بررسی مداخلات نشان می‌دهد که روش ایفای نقش در ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه‌ای، تاثیر بیشتری نسبت به سخنرانی دارد. همچنین روش‌های سخنرانی و بحث گروهی کارایی بیشتری نسبت به جزوه، خودآموز و کتابچه دارند. ضمنا جهت اثربخشی بیشتر مداخلات، استفاده از تئوری‌ها و الگوهای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت نظیر الگوی مراحل تغییر، اعتقاد بهداشتی، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، الگوی بزنف، پرسید- پروسید و دیگر الگوهای ارتقاء دهنده سبک زندگی سالم در مداخلات مربوط به تغذیه دانش آموزان توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: دانش آموز، آموزش تغذیه، بررسی نظام‌مند
متن کامل [PDF 279 kb]   (4310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/3 | پذیرش: 1392/11/3 | انتشار: 1392/11/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehdari T, Khezeli M, Bakhtiyari M, Nilsaz M. Health Education Interventions on Student Nutrition: A Systematic Review . j.health 2012; 3 (3) :62-72
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-67-fa.html

دهداری طاهره، خزلی مهدی، بختیاری محمود، نیلساز مهناز. مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذیه دانش آموزان: یک بررسی نظام‌مند. سلامت و بهداشت. 1391; 3 (3) :62-72

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-67-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623