زمینه و هدف: حاملگی ناخواسته مشکل مهم بهداشت عمومی است. یک سوم کل بارداریها در دنیا ناخواسته اتفاق میافتد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی آموزش بهداشت با مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از بارداری ناخواسته در زنان چابهاری انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بود. 94 زن 15 تا 49 ساله شوهردار چابهار بهروش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی پس از تایید روایی و پایایی جمعآوری شد، پایایی پرسشنامه آگاهی 87/0= r، پایایی پرسشنامه رفتارهای پیشگیریکننده 85/0= r و پایایی سازههای مدل اعتقاد بهداشتی 78/0=α تعیین شد. آموزش بهصورت برگزاری دو جلسه بحث گروهی و پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوینت ارائه گردید. تفاوت بین متغیرها در دو گروه، با استفاده از نرم افزار SPSS-19 و با آزمونهای تی زوجی، تی مستقل، کای اسکوئر و پیرسون مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس آزمون آماری کای اسکوئر بین دو گروه آزمایش و شاهد از نظر اطلاعات دموگرافیک، اختلاف معنیداری وجود نداشت. بعد از مداخله، در گروه مداخله نمره آگاهی، رفتار و تمامی سازههای مدل اعتقاد بهداشتی نمونهها بطور معنیداری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت (001/0p<). نتیجه گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده تاثیر مثبتی بر آگاهی، سازههای مدل اعتقاد بهداشتی و در نهایت ارتقاء رفتارهای پیشگیریکننده از بارداری ناخواسته در گروه آزمایش داشت و میتواند نقش موثری در کاهش بارداری ناخواسته داشته باشد.
Jadgal K M, Zareban I, Rakhshani F, Alizade Siouki H, Lotfi Mayen Boulagh B, Hajilou E. The Impact of Health Education Based on Health Belief Model on Preventive Behavior of Unwanted Pregnancy among Chabahar Women. j.health 2014; 5 (3) :191-202 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-361-fa.html
جدگال خیرمحمد، ضاربان ایرج، رخشانی فاطمه، علیزاده سیوکی هادی، لطفی ماین بلاغ بهروز، حاجیلو الهام. ارزیابی تاثیر آموزش بهداشت با مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از بارداری ناخواسته در زنان چابهاری. سلامت و بهداشت. 1393; 5 (3) :191-202