[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 197-187 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی در مدیریت آموزش بالینی پاسخگو در ایران: رویکردی سنتزپژوهانه
پروانه نفطچی اردبیلی ** ، فرشته کردستانی ، عباس خورشیدی ، عزیز کامران
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (11 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی پاسخگو به عنوان رویکرد نوین تربیت انسانی نقش مهمی در نظام سلامت دارد. در این راستا این تحقیق به‌منظور شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی در مدیریت آموزش بالینی پاسخگو در ایران: با رویکردی سنتزپژوهانه انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش سنتزپژوهی انجام شد. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی 1390 تا 1404 بود. در این راستا 52 پژوهش در زمینه مورد نظر ارزیابی و در نهایت 23 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، در مجموع 39 کد و 6 مقوله کلیدی طی فرایند جستجو و ترکیب نظام مند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید.
یافته ­ها: بررسی کلی نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عوامل موثر بر مدیریت آموزش بالینی پاسخگو در علوم پزشکی عبارتند از: عوامل آموزشی و برنامه­ریزی درسی، ارزیابی و ارزشیابی، استفاده از فناوریهای آموزشی، مدیریت و رهبری در آموزش پزشکی، محیط های یادگیری  و تجهیزات کمک آموزشی.
نتیجه‌گیری: براساس یافته­ها می­توان گفت که آموزش بالینی پاسخگو نه‌تنها یک ضرورت آموزشی، بلکه سرمایه‌گذاری استراتژیک برای آینده نظام سلامت محسوب می‌شود. تحقق کامل این الگو نیازمند عزم ملی، سرمایه‌گذاری هدفمند و مشارکت تمام ذینفعان است. با اجرای این راهبردها، می‌توان به تربیت نسل جدیدی از متخصصان سلامت امیدوار بود که هم دانش روز را دارند، هم مهارت‌های عملی را به خوبی کسب کرده‌اند و هم تعهد حرفه‌ای خود را به بهترین شکل نشان می‌دهند.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت آموزشی، آموزش بالینی، پاسخگویی
متن کامل [PDF 1938 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/7/12 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naftchi Ardebili P, Kordestani F, khorshidi A, Kamran A. Identifying and Analyzing Key Factors in Responsive Clinical Training Management in Iran: A Synthesis Approach. j.health 2025; 16 (2) :187-197
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-3029-fa.html

نفطچی اردبیلی * پروانه، کردستانی فرشته، خورشیدی عباس، کامران عزیز. شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی در مدیریت آموزش بالینی پاسخگو در ایران: رویکردی سنتزپژوهانه. سلامت و بهداشت. 1404; 16 (2) :187-197

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-3029-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623