مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
چکیده زمینه و هدف: آموزش بالینی پاسخگو به عنوان رویکرد نوین تربیت انسانی نقش مهمی در نظام سلامت دارد. در این راستا این تحقیق بهمنظور شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی در مدیریت آموزش بالینی پاسخگو در ایران: با رویکردی سنتزپژوهانهانجام گرفت. روش کار: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش سنتزپژوهی انجام شد. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی 1390 تا 1404 بود. در این راستا 52 پژوهش در زمینه مورد نظر ارزیابی و در نهایت 23 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، در مجموع 39 کد و 6 مقوله کلیدی طی فرایند جستجو و ترکیب نظام مند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. یافته ها: بررسی کلی نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عوامل موثر بر مدیریت آموزش بالینی پاسخگو در علوم پزشکی عبارتند از: عوامل آموزشی و برنامهریزی درسی، ارزیابی و ارزشیابی، استفاده از فناوریهای آموزشی، مدیریت و رهبری در آموزش پزشکی، محیط های یادگیری و تجهیزات کمک آموزشی. نتیجهگیری: براساس یافتهها میتوان گفت که آموزش بالینی پاسخگو نهتنها یک ضرورت آموزشی، بلکه سرمایهگذاری استراتژیک برای آینده نظام سلامت محسوب میشود. تحقق کامل این الگو نیازمند عزم ملی، سرمایهگذاری هدفمند و مشارکت تمام ذینفعان است. با اجرای این راهبردها، میتوان به تربیت نسل جدیدی از متخصصان سلامت امیدوار بود که هم دانش روز را دارند، هم مهارتهای عملی را به خوبی کسب کردهاند و هم تعهد حرفهای خود را به بهترین شکل نشان میدهند.
Naftchi Ardebili P, Kordestani F, khorshidi A, Kamran A. Identifying and Analyzing Key Factors in Responsive Clinical Training Management in Iran: A Synthesis Approach. j.health 2025; 16 (2) :187-197 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-3029-fa.html
نفطچی اردبیلی * پروانه، کردستانی فرشته، خورشیدی عباس، کامران عزیز. شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی در مدیریت آموزش بالینی پاسخگو در ایران: رویکردی سنتزپژوهانه. سلامت و بهداشت. 1404; 16 (2) :187-197