[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 186-180 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی بهداشت عمومی پیوسته با نیازهای شغلی شبکه‬ های بهداشت و درمان
عباس عباسی قهرمانلو ، مهدی عابدی ، یاشار شیردل ، اسلام مرادی اصل**
دانشگاه علوم پرشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (54 مشاهده)
زمینه و هدف: رشته بهداشت عمومی شاخه اساسی علوم بهداشتی است که هدف از راه اندازی آن، آموزش و تربیت نیروهای آگاه به نیازهای جامعه، خانواده و فرد است. وجود یک برنامه آموزشی موثر و مطابق با پستهای شغلی در شبکههای بهداشت و درمان میتواند باعث ارائه خدمات مناسب در سطح جامعه گردد.
روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی با مشارکت مدیران و کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی انجام شد و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن بررسی و تایید شده بود گردآوری گردید و ضریب آلفای کرونباخ برای تمام ابعاد پرسشنامه بالاتر از 7/0 بوده است. پرسشنامه مشتمل بر 2 بخش شامل اطلاعات دموگرافیک افراد مشارکت کننده و لیست دروس مطابق با کوریکولوم رشته کارشناسی بهداشت عمومی بود.
یافته ها: از تعداد 100 نفر شرکت کننده در این مطالعه 73 نفر دارای مدرک کارشناسی، 22 نفر کارشناسی ارشد، 4 نفر دکتری تخصصی و 2 نفر کاردانی بودند و همگی شاغل بودند. میزان رضایت کلی افراد از شغل خودشان 43 درصد بوده و پست شغلی 52 درصد افراد همسو با رشته تحصیلیشان بود. در گروه دروس پایه و اصلی رشته کارشناسی بهداشت عمومی 2/12 درصد شرکت کنندگان این انطباق را بسیار زیاد و 20 درصد افراد هم بطور کلی میزان انطباق دروس اختصاصی با نیازهای شغلی را در حد بسیار زیاد میدانستند.
نتیجه گیری: میزان انطباق دروس پایه و اصلی بطور میانگین کمتر از 50 درصد میباشد ولی در دروس اختصاصی میانگین انطباق بالای 50 درصد شرکتکنندگان زیاد و بسیار زیاد توصیف کردهاند. لذا بایستی بازنگری کوریکولوم آموزشی بهداشت عمومی در قسمت دروس پایه و اصلی مورد توجه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، بهداشت عمومی، نیازهای شغلی، شبکه بهداشت، اردبیل
متن کامل [PDF 185 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/6/25 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1403/5/10
فهرست منابع
1. Mehar A. From knowledge creation to economic development: Missing links in Muslim World. Journal of Management & Social Sciences 2000;1(1):24 -47.
2. Momeni Mahmuee H. Improvement of high education curriculum a step toward training creative alumni. Education Strategies in Medical Sciences. 2009;2(3):121 -6.
3. Tirgar A. The evaluation of occupational medicine education in medical schools of Iran,1998. JBUMS. 1999;1(4):47 -52 [persian].
4. Maleki H. Curriculum (guidelines). Tehran: Research and educational planning Organization; 2016.
5. Shirjang A, Alizadeh M, Mortazavi F, Asghari Jafarabadi M, Jeddi A. Relevance of Public Health BSc Curriculum to Job Requirements and Health System Expectations: Views of Graduates on Courses Syllabi and Content. Iranian Journal of Medical Education. 2013;12(10):768 -77
6. Hamdi M, Parvaresh A, Amin M. [Job Description and Educational Needs of Different Levels of Environmental Health Graduates]. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5(2): 63-71. [Persian]
7. Shirjang A, Alizadeh M, Mortazavi F, Asghari Jafarabadi M, Jeddi A. Relevance of Public Health BSc Curriculum to Job Requirements and Health System Expectations: Views of Graduates on Courses Syllabi and Content. Iranian Journal of Medical Education. 2013;12(10):768 -7
8. Dianati M, Adib Haj Bagheri M. [Didgahe azaye time salamat darbareye niazhaye amoozeshye parastarane shaghel dar marakeze behdashti darmanye shahre Kashan]. Abstract of 7th National Congress of Medical Education. Tabriz; 2005. [Persian]
9. Mirmoghtadaee Z, Karamalian H. Comparison between core courses curriculum and hands-on programs experienced by BS midwives and occupational needs from the viewpoint of teachers and midwives working in Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2):163-164
10. Mokhtari Kia A, Asadi Piri Z, Ghasempour S, Alaei R, Nouraei Motlagh S, Bakhtiar K. Attitude of public health students towards their field of study and future professions in Lorestan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2019 Apr 10; 19:519-29.
11. Hannani M, Khoramabadi H, Rastgar M, Motalebi-Kashani M. The Views of Occupational Health Graduates Working in Kashan Iran on Compliance of Curriculum Content with Occupational Requirements. Strides in Development of Medical Education. 2016 Apr 1;13(1):84-91.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi-Ghahramanloo A, Abedi M, Shirdel Y, Moradi-Asl* E. Examining the Degree of Compliance of the Continuing Public Health Bachelor's Curriculum with the Job Needs of Healthcare Networks. j.health 2024; 15 (2) :180-186
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2899-fa.html

عباسی قهرمانلو عباس، عابدی مهدی، یاشار شیردل ، مرادی اصل* اسلام. بررسی میزان انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی بهداشت عمومی پیوسته با نیازهای شغلی شبکه‬ های بهداشت و درمان. سلامت و بهداشت. 1403; 15 (2) :180-186

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2899-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623