[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 105-93 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت بر سازگاری نوجوانان تیزهوش
فخرالدین سهرابی* ، مریم اکبری* ، کیومرث کریمی
، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده:   (368 مشاهده)
زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات خانواده‌ها و جوامع کنونی ریشه در ناسازگاری‌های نوجوانان دارد. شناخت عوامل مؤثر بر سازگاری به‌ویژه در دوره نوجوانی که انحرافات رفتاری شدت می‌یابد از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف مطالعه بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت بر سازگاری نوجوانان تیزهوش شهر سنندج بود
روش کار: پژوهش حاضر به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مدارس سمپاد (تیزهوشان) دوره متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه هفتگی و هر جلسه 90 دقیقه تحت مداخله قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر و پرسشنامه سازش‌یافتگی سینها و سینگ بود. جهت تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS-22 استفاده شد
یافته ها: گروه های آزمایش و کنترل از نظر جنسیت ، سن و تحصیلات تفاوت معناداری نداشتند. مقایسه نمرات سازگاری در گروه های آزمایش و کنترل، در مرحله پس آزمون، نشان داد مقدار F به دست آمده برابر با 5/44 و در سطح آلفای01/0 معنی دار شد (01/0>p). میانگین تعدیل شده گروه آزمایش 28/44 و میانگین تعدیل شده گروه کنترل 32/30 است. بیشتربودن میانگین گروه آزمایش نشان دهنده اثربخشی مشاوره گروهی بر افزایش نمره سازگاری است.
نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، درمانگران و متخصصان سلامت میتوانند از برنامه مشاوره گروهی سبک زندگی ارتقادهنده سلامت برای بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت به ویژه افزایش سازگاری در نوجوانان تیزهوش استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: مشاوره گروهی، سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، سازگاری، نوجوانان تیزهوش
متن کامل [PDF 276 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/12/9 | پذیرش: 1402/12/8 | انتشار: 1403/1/14
فهرست منابع
1. Peters SJ. The challenges of achieving equity within public school gifted and talented programs. Gifted Child Quarterly. Advance online publication. 2021; 66 (2): 82-94. [DOI:10.1177/00169862211002535]
2. Nokhbezaein P. Investigation of the Effect of Reality Therapy on Promoting Responsibility and Social Adjustment in Adolescent Females. 2021; 19 (2): 43-49. [DOI:10.52547/psj.19.2.43]
3. Lavrijsen J, Soenens B, Verschueren K. School burnout and engagement: a comparison of gifted and non-gifted students. In 16th conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA). Ghent, Belgium. 2018 Sep 12-15.
4. Nokhbezaein P. Investigation of the Effect of Reality Therapy on Promoting Responsibility and Social Adjustment in Adolescent Females. 2021; 19 (2): 43-49. [DOI:10.52547/psj.19.2.43]
5. Saqzai A, Hojatkhah SM. The suitability of the structural equations model of the feeling of homelessness based on resilience with the mediation of emotional and social adjustment in non-native students. 2019; 8 (55): 75-87.
6. Pourhossein Lazerjaniz Z, Navidi Moghadam M. The relationship between resilience and self-compassion with social adjustment of secondary school girls in Kalachai city. Community Health [Internet]. 2022; 9(1):1-73.
7. Maragheh A, Rooh Al-Amini M. Investigating the relationship between social intelligence and hope with social adjustment of male high school students. Defense Human Capital. 2019; 1 (4): 1-20.
8. Turkman S, Sahl al-Rabi A. The relationship between illogical beliefs and social acceptance and adaptation of female students in the third grade of secondary school in Hamadan. Iranian Journal of Psychology and Behavioral Sciences. 2021; 25(1): 65-75
9. Inanlu M, Qamuri M. Predicting academic adaptation based on students' coping strategies and academic ethics. Scientific Journal of Education and Evaluation. 2021; 14(55): 13-34
10. Bhat A, Rahman S, Bhat N. The mental state of this institutionalized adolescent orphans. The International Journal of Indian Psychology. 2015; 3(1): 39-48. [DOI:10.25215/0301.045]
11. Ogden T, Hagen KA. Adolescent mental health: Prevention and intervention. London: Routledge; 2018; 4(5): 70-81. [DOI:10.4324/9781315295374]
12. Frick PJ, Marsee MA. Psychopathy and developmental pathways to antisocial behavior in youth. In: C J Patrick, editor. Handbook of Psychopathy. New York: Guilford Press; 2018.
13. Armstead EA, Votta CM, Deldin PJ. Examining rumination and sleep: A Trans diagnostic approach to depression and social anxiety. Neurology, Psychiatry and Brain Research. 2019; 32(6): 99-103. [DOI:10.1016/j.npbr.2019.05.003]
14. Rahmanian M, Zare H, Pourkashani A. Comparing the effectiveness of interactive behavior analysis and emotion regulation training on irrational beliefs and decision-making styles of teenage girls. Psychological achievements. 2018; 26(2): 27-48.
15. Darki H. Comparison of emotional intelligence and cognitive emotion regulation strategies in teenagers with social anxiety and normal. [Dissertation]. Azad Marvdasht: Univ. Marvdasht; 2017.
16. Felsman P, Seifert CM, Himle JA. The use of improvisational theater training to reduce social anxiety in adolescents. The Arts in Psychotherapy. 2019; 63(4): 111-117. [DOI:10.1016/j.aip.2018.12.001]
17. Sousa P, Gaspar P, Fonseca H, Hendricks C, Murdaugh C. Health promoting behaviors in adolescence: validation of the Portuguese version of the Adolescent Lifestyle Profile. Jornal de Pediatria. 2015; 91(4): 358-365. [DOI:10.1016/j.jped.2014.09.005] [PMID]
18. Bektas I, Kudubes AA, Ayar D, Bektas M. Predicting the healthy lifestyle behaviors of Turkish adolescents based on their health literacy and self-efficacy levels. Journal of Pediatric Nursing. 2021; 59: 20-35. [DOI:10.1016/j.pedn.2021.01.016] [PMID]
19. Bernardino EJ, Aguirre AA, Rocha BLR, Casique LC, Paredes JMH, Perales MS. (). Health-promoting lifestyle and assertiveness in university workers. Investigacióny Educación en Enfermería. 2017; 35(1): 26-34.
20. Ural A, Beji NK. The effect of health-promoting lifestyle education program provided to women with gestational diabetes mellitus on maternal and neonatal health: a randomized controlled trial. Psychology, Health and Medicine. 2021; 26(6): 657-670. [DOI:10.1080/13548506.2020.1856390] [PMID]
21. Xue Y, Lu J, Zheng X, Zhang J, Lin H, Qin Z, et al. The relationship between socioeconomic status and depression among the older adults: The mediating role of health promoting lifestyle. Journal of Affective Disorders. 2021; 285: 22-38. [DOI:10.1016/j.jad.2021.01.085] [PMID]
22. Şenol V, Ünalan D, Soyuer F, Argün M. The relationship between health promoting behaviors and quality of life in nursing home residents in Kayseri. Journal of Geriatrics. 2014; 45(4): 1-8. [DOI:10.1155/2014/839685]
23. Paulik E, Bóka F, Kertész A, Balogh S, Nagymajtényi L. Determinants of healthpromoting lifestyle behaviour in the rural areas of Hungary. Health Promotion International. 2010; 25(3): 277-288. [DOI:10.1093/heapro/daq025] [PMID]
24. Haqshanas H, Chamani A, Firouzabadi A. Comparison of personality traits and mental health of gifted high school students and normal high schools. Principles of Mental Health.2009; 8(30): 57-66.
25. Tasca I, Guidi M, Turriziani P, Mento G, Tarantino V. Behavioral and Socio-Emotional Disorders in Intellectual Giftedness: A Systematic Review. Child Psychiatry & Human Development. 2022; 55(3): 1-22. [DOI:10.1007/s10578-022-01420-w] [PMID] []
26. Betancourt T, Borisova I, Williams P, Meyers‐Ohki E, Rubin‐Smith J, Annan J, Kohrt BA. Research Review: Psychosocial adjustment and mental health in former child soldiers-a systematic review of the literature and recommendations for future research. Journal of Child Psychology and Psychiatry.2013; 54(1): 17-36. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2012.02620.x] [PMID] []
27. Peairs, KF, Putallaz M, Costanzo PR. From a (aggression) to v (victimization): Peer status and adjustment among academically gifted students in early adolescence. Gifted Child Quarterly. 2019; 63(3): 185-200. [DOI:10.1177/0016986219838973]
28. Cross TL, Andersen L. Depression and suicide among gifted children and adolescents. In The social and emotional development of gifted children Routledge. 2021; 8 (30): 79-90. [DOI:10.4324/9781003238928-9] [PMID]
29. Lopez V, Sotillo M. Giftedness and social adjustment: Evidence supporting the resilience approach in Spanish‐speaking children and adolescents. High Ability Studies. 2009; 20(1): 39-53. [DOI:10.1080/13598130902860739]
30. Aguirre Velasco A, Cruz ISS, Billings J, Jimenez M, Rowe S. What are the barriers, facilitators and interventions targeting help-seeking behaviours for common mental health problems in adolescents? A systematic review. BMC psychiatry. 2020; 20(1): 1-22. [DOI:10.1186/s12888-020-02659-0] [PMID] []
31. Sohrabi F, Akbari M, Karimi Q. Model of structural equations the health-promoting lifestyle based on self-efficacy and emotion regulation mediated by parent-child conflict. Journal of School Counseling. 2023; 2(2): 1-18
32. Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The health-promoting lifestyle profile: development and psychometric characteristics. Nursing Research. 1987; 36(2): 76-81. [DOI:10.1097/00006199-198703000-00002]
33. Najjarnasab S, DashtBozorgi Z. The effect of motivational interviewing on health promoting lifestyles and blood pressure of women with eating disorders. Health Psychology. 2019; 8(3): 103-118.
34. Dehghani Y, Hekmatian Fard S, Kamran LThe effectiveness of emotion regulation training on improving adaptation and social competence of students with learning disabilities. Applied Psychology. 2019; 13(2): 229-250.
35. Foaldcheng M. The role of family patterns in adolescents' adjustment. Family Research Quarterly. 2015; 2(7): 209-221.
36. Heydari R, Pourghaz A, Marzieh A. The mediating role of IQ beliefs in the relationship between leadership style of managers and individual social adjustment of Iranshahr students. Journal of new research approaches in management and accounting. 2020; 4 (49): 65-78.
37. Bardack SR, Widen SC. (2019). Emotion Understanding and Regulation: Implications for Positive School Adjustment. In Handbook of Emotional Development. Springer, Cham. 2019: 479- 491. [DOI:10.1007/978-3-030-17332-6_19]
38. Parise M, Canzi E, Olivia MG, Ferrari L. Self-concept clarity and psychological adjustment in adolescence: The mediating role of emotion regulation. Personality and Individual Differences. 2019; 3(138): 363-365. [DOI:10.1016/j.paid.2018.10.023]
39. Birami M, Hashemi T, Ashouri M. The effectiveness of emotion regulation training on social adjustment and interpersonal sensitivity of high school students. Social Psychology Research Quarterly. 2016; 7(27): 1-14.
40. Rezaei Z, Esmaili M, Tabaian S. The effect of health-promoting lifestyle education on the vitality, pleasure and adaptability of women with diabetes. Jundishapur Medical Scientific Journal. 2015; 51 (9): 581-590.
41. Seifert TL. Understanding student motivation. Educational Research. 2004; 46(2): 137-149. [DOI:10.1080/0013188042000222421]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi F, Akbari M, Karimi Q. The Effectiveness of Group Counseling based on Health Promoting Lifestyle on the Adaptation of Gifted Adolescents. j.health 2024; 15 (1) :93-105
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2866-fa.html

سهرابی فخرالدین، اکبری* مریم، کریمی کیومرث. اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت بر سازگاری نوجوانان تیزهوش. سلامت و بهداشت. 1403; 15 (1) :93-105

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2866-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623