[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 310-298 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی فرآیند برون‌سپاری عملیات خدمات درمانی مبتنی بر رویکرد حکمرانی خوب: یک مطالعه کیفی
رضا مرادی ، بهمن کارگرشهامت ، سعید باقرسلیمی
گروه مدیریت و‌ حسابداری، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
چکیده:   (339 مشاهده)
زمینه و هدف: منظور از برون‌سپاری، انتقال خدمات یا کارکردها (که به‌طور سنتی توسط خود سازمان انجام می‌شوند) به یک تأمین‌کننده خارجی است و کنترل آن‌ها از طریق قرارداد و یا مدیریت مشارکتی انجام می‌گیرد. هدف از تحقیق مورد نظر تبیین الگوی فرآیند برون‌سپاری عملیات خدمات درمانی مبتنی بر رویکرد حکمرانی خوب می‌باشد.
روش کار: این پژوهش از لحاظ روش تحقیق از نوع داده بنیاد بود. جامعه و نمونه آماری مرحله کیفی، مدیران ارشد دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه ۲ به تعداد 10 نفر بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. در سه مرحله اساسی کدگذاری انجام شده و طبق نتایج تحلیل، سوال‌های تحقیق بدست آمده با 6 عامل دسته بندی شدند . بنابراین می‌توان بیان نمود که تمامی عوامل شناسایی شده جزئی از مدل الگوی فرآیندی برون‌سپاری عملیات خدمات درمانی به شمار می روند و طبق مدل بدست آمده و نتایج مدل‌های اندازه‌گیری شده، می‌توان گفت همه ابزارهای پژوهش، برازش مناسب و قابل قبول داشتند.
یافته ها: در ابعاد و نشانگرهای الگوی فرآیندی برون‌سپاری عملیات خدمات درمانی، مقوله‌های «مدیریت سازمانی، مدیریت تقاضای بیماران، مدیریت منابع مالی، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت فرآیند کسب و کار، فناوری اطلاعات و مدیریت دسترسی پذیری خدمات توسط بیماران»؛ درپیامدهای تأثیرگذار، مقوله‌های «ادغام درون سازمانی خدمات و ادغام برون سازمانی خدمات»؛ در عوامل علی اثرگذار، مقوله‌های «سیستم مدیریتی و همگام سازی نیروی انسانی با خدمات مشتری مداری»؛ در عوامل مداخله‌گر اثرگذار، مقوله‌های «دانش فنی و تخصصی، سیستم نظارتی، سیاست‫های سازمانی، آئین نامه ها و قوانین و سیستم اطلاع رسانی»؛ در عوامل زمینه‌ای اثرگذار، مقوله‌های «سیستم عرضه و تقاضای خدمات، سرمایه گذاری و شرایط رقابتی حاکم» و در راهبردهایی برای مدیریت، مقوله‌های «اخلاق حرفه ای، معنویتگرایی» مورد تایید قرار گرفتند.
نتیجه گیری: این پژوهش با رویکرد کیفی، الگوی فرآیند برون‌سپاری عملیات خدمات درمانی مبتنی بر رویکرد حکمرانی خوب را در قالب یک نظریه ارائه نموده است و از طریق آن می­توان کارایی برون‌سپاری خدمات درمانی را به خوبی تفسیر و تبیین کرد.
 
واژه‌های کلیدی: برون‌سپاری، خدمات درمانی، حکمرانی خوب
متن کامل [PDF 485 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10
فهرست منابع
1. Doeksen GA, Johnson T, Biard-Holmes D, Schott V. A healthy health sector is crucial for community economic development. The Journal of Rural Health. 1998; 14(1), 66-72. [DOI:10.1111/j.1748-0361.1998.tb00864.x]
2. Khushbu T. Public Private Partnership in the Health Sector: Boon or Bane Procedia Social and Behavioral Sciences. 2014;157, 307-316. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.11.033]
3. Nosrati M, Sadeghi H, Abdoli GH, Aghelikohanhashhari, L. Using Public-private Partnership Investment Models in Health: Estimating the level of Preparedness of Iran's Hospital Sector. Journal of Kerman School of Medical Information and Management. 2013; 2(1): 128-137.
4. Zarei A, Moghadmsafar T, Eidkhani V. Challenges and Problems of Public and Private Sector Partnership Projects in the Health System: a Review Study. Journal of community health. 2018; 5(4): 386-402.
5. Farahiboorzanjani B, Soltan M, Samavati M. Pathology of the Selection System of Government Agencies of the Islamic Republic of Iran. Human Resource Management Research Quarterly of Imam Hossein University (AS). 2012, 4(2): 101-124.
6. Roberts V. Managing strategic outsourcing in the healthcare industry. Journal of Healthcare Management. 2001; 46(4): 239-49. [DOI:10.1097/00115514-200107000-00007]
7. Sameen S, Tayyeb IM., Belgacem S. Contracting but not without caution: experience with outsourcing of health services in countries of the Eastern Mediterranean Region. Bulletin of the World Health Organization. 2006; 84(11): 867-75. [DOI:10.2471/BLT.06.033027] [PMID] []
8. Lio X, Hotchkiss DR., Bose S, Bitran R, Giedion U. Contracting for Primary Health Services: Evidence on Its Effects and Framework for Evaluation. Bethesda, MD, Abt Associates Inc. 2004.
9. Omidian M, Taleghani GH, Mohammadi F, Firouzi J, Yaghoubi H, Khastar H. Analyzing the Role of Good Governance in Promoting Human Development: an International Review. Journal of Public Administration. 2015; 7(3): 413-436.
10. Sabaghkermani M, Baskha M. The Role of Good Governance in Improving the Performance of Government Expenditures: a Case Study of Health and Education Sectors in Islamic Countries. Economic Research Quarterly. 2009: 86.
11. Abasinezhad H, Rafie emam A. Human development evaluation at Iran rural development. Journal of Economic Research (tahghighat-e- Eghtesadi). 2006;41(1):31-54.
12. Nargesian A, Poorezat A, Rasouliporshokooh A. Studying the Advantages and Disadvantages of Outsourcing the Recruitment Process of Human Resources in Iran Mobile Communications Company. Quarterly Scientific-Research Journal of Government Organizations Management. 2017; 5(2): 79-90.
13. Berber N, Slavic A. Human Resource (HR) Outsourcing in European Compensation Management in the Light of CRANET Research. Acta Polytechnica Hungarica. 2016; 13(3): 207-225. [DOI:10.12700/APH.13.3.2016.3.12]
14. Liu y, Combs JG, Ketchen DJ, Ireland RD. The Value of Human Resource Management for Organizational Performance, Business Horizons. 2013; 50, 503-511. [DOI:10.1016/j.bushor.2007.07.002]
15. Rudra P, Sanyal GS. Good Governance and Human Development: Evidence from Indian States, Journal of Social and Development Sciences. 2011; 1(1): 1-8. [DOI:10.22610/jsds.v1i1.622]
16. Creswell JW, Plano VL, Clark ML, Hanson EE. Advanced Mixed Methods Research Design. In A. Tashakkori and C. Teddlie (Eds.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research (pp. 209-240). Thousand Oaks, CA: Sage. 2013.
17. Seyedjavadin R, Hosseinzade M. Investigating the Relationship Between Employees' Strategic Capabilities and Human Resource Management Styles in Industrial Companies in Tehran Province. Modares Human Sciences Quarterly. 2015; 12(1): 159-188.
18. Do not use your browser's 'BACK' button. Use the 'RESET' button to submit more references.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi R, Kargarshahamat B, Baghersalimi S. Presenting a Process Model for the Outsourcing of Medical Service Operations based on a Good Governance Approach: a Qualitative Study. j.health 2023; 14 (3) :298-310
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2795-fa.html

مرادی رضا، کارگرشهامت * بهمن، باقرسلیمی سعید. ارائه الگوی فرآیند برون‌سپاری عملیات خدمات درمانی مبتنی بر رویکرد حکمرانی خوب: یک مطالعه کیفی. سلامت و بهداشت. 1402; 14 (3) :298-310

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2795-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623