زمینه و هدف:با توجه به نقش اساسی دانشگاهها در توسعه علوم و فنون. در سازماندهی فعالیتهای آموزشی در دانشگاهها باید به کیفیت آموزش و پژوهش و چگونگی ارتباط آن دو توجه خاصی داشت.پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی در فرآیند پایاننامه نویسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اردبیلانجامگرفت. روش کار:روش تحقیق از نوع مقطعی توصیفی تحلیلیبوده و 222 نفر از دانشآموختگان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که از نیمسال دوم سال تحصیلی 1398-1397 موفق به دفاع از پایاننامه خویش شده و در مرحله تسویهحساب قرار داشتند، بهعنوان نمونه آماری به پرسشنامه این تحقیق پاسخ دادند. ابـزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد PREQ بوده که طبق آخرین ویرایش دارای 7 عامل اصلی است. یافته ها: بررسی کلی نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین مقیاسهای هفتگانه، متغیر شفافیت بالاترین میانگین را از نظر دانشجویان دارا بود و بعد از آن متغیر توسعه مهارت پژوهشی میانگین بالاتری را به دست آورد. همچنین بین نظر دانشجویان دانشکدههای مختلف، دانشجویان دورههای تحصیلی مختلف و دانشجویان با جنسیت مختلف، از نظر رضایتمندی کلی از تجارب پژوهشی تفاوت معنیدار وجود نداشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میگردد اساتید دانشگاه در برخورد با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به اخلاق در انجام وظایف تخصصی به عنوان یک ارزش بنیادی تأکید کنند و آن را به دانشجویان خود انتقال دهند.
Khaliqkhah A, Kazemi S, Javadpour M, Omidvar A. Investigating the Effective Factors on Research Experiences in the Graduation Process of Graduate Students of Ardabil University of Medical Sciences in 2019. j.health 2022; 13 (3) :418-427 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2639-fa.html
خالق خواه علی، کاظمی سلیم، جاویدپور مرتضی، امیدوار عظیم. بررسی عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی در فرآیند پایاننامهنویسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1398. سلامت و بهداشت. 1401; 13 (3) :418-427