زمینه و هدف:شبکه حمل و نقل ریلی شهری به دلیل شرایط خاص خود همواره در معرض ریسک قرار دارد. موارد زیادی نشانگر وجود عوامل تهدیدکننده و خطرزا برای جوامع انسانی در سیستمهای حمل و نقل ریلی شهری میباشد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مخاطرات شبکه های حمل و نقل ریلی شهری در راستای افزایش تابآوری انجام گرفت. روش کار: روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری این مقاله شامل کارکنان مترو تهران در ایستگاه امام خمینی بود. در این مقاله حجم نمونه به صورت سیستماتیک و هدفمند انتخاب شد که شامل 24 نفر از کارکنان و مدیران ایستگاه امام خمینی تهران بود. برای طبقه بندی مخاطرات سیستم حمل و نقل ریلی شهری تهران ابتدا مخاطرات شناسایی و علت و پیامدهای تعیین و ســـپس اولویت بندی مخاطرات با اســتفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام گرفت. یافتهها: نتایج مطالعه مشخص نمود که 22 مخاطره در سیستم حمل ونقل شهری تهران وجود دارد. نتایج حاصل از بکارگیری فرایند تحلیل سلسه مراتبی در اولویت بندی مخاطرات شناسائی شده نشان داد که خطر سیل، نشتی و آبگرفتگی، زلزله، فعالیتهای خرابکارانه و تروریستی به ترتیب از جمله مخاطرات با اولویتهای مهم در شبکه حمل و نقل ریلی شهر تهران بودند. همچنین حرارت در پستهای برق، سیستم فاضلاب ایستگاه و وجود گازهای شیمیایی و نامطبوع از جمله مواردی بود که دارای کمترین مخاطرات در محدوده مطالعاتی بودند. نتیجهگیری: نتایج مشخص نمود که سیستم حمل و نقل شهری تهران در ایستگاه مورد مطالعه دارای خطرات بالقوه بود. لذا بر اساس خطرهای شناسایی شده میتوان اقداماتی همچون پایش وضعیت رفتار سازه تونل و خطوط ریلی و داده کاوی اطلاعات، استفاده از تجهیزات اطفاء حریق، تکمیل سامانه هشدار سریع (در تعامل با سازمان بحران شهری) و تدوین دستورالعمل تاب آوری در برابر شرایط اضطراری را انجام داد.
Aghdasi A, Abbaspour M, Ahmadi A. Identifying and Prioritizing the Risks of Urban Rail Transportation Networks with Emphasis on Resilience
(Case Study: Tehran Metro). j.health 2022; 13 (1) :110-122 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2525-fa.html
اقدسی آسیه، عباسپور * مجید، احمدی آیدا. شناسایی و اولویتبندی مخاطرات شبکه های حمل و نقل ریلی شهری با تاکید بر تابآوری (نمونه موردی: مترو تهران). سلامت و بهداشت. 1401; 13 (1) :110-122