[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 122-110 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی مخاطرات شبکه ‫های حمل و نقل ریلی شهری با تاکید بر تاب‌آوری (نمونه موردی: مترو تهران)
آسیه اقدسی ، مجید عباسپور ** ، آیدا احمدی
دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (1231 مشاهده)
زمینه و هدف: شبکه حمل و نقل ریلی شهری به دلیل شرایط خاص خود همواره در معرض ریسک قرار دارد. موارد زیادی نشانگر وجود عوامل تهدیدکننده و خطرزا برای جوامع انسانی در سیستمهای حمل و نقل ریلی شهری میباشد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی مخاطرات شبکه های حمل و نقل ریلی شهری در راستای افزایش تاب‌آوری انجام گرفت.
روش کار: روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری این مقاله شامل کارکنان مترو تهران در ایستگاه امام خمینی بود. در این مقاله حجم نمونه به صورت سیستماتیک و هدفمند انتخاب شد که شامل 24 نفر از کارکنان و مدیران ایستگاه امام خمینی تهران بود. برای طبقه بندی مخاطرات سیستم حمل و نقل ریلی شهری تهران ابتدا مخاطرات شناسایی و علت و پیامدهای تعیین و ســـپس اولویت بندی مخاطرات با اســتفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج مطالعه مشخص نمود که 22 مخاطره در سیستم حمل ونقل شهری تهران وجود دارد. نتایج حاصل از بکارگیری فرایند تحلیل سلسه مراتبی در اولویت بندی مخاطرات شناسائی شده نشان داد که خطر سیل، نشتی و آبگرفتگی، زلزله، فعالیت­های خرابکارانه و تروریستی به ترتیب از جمله مخاطرات با اولویت­های مهم در شبکه حمل و نقل ریلی شهر تهران بودند.  هم‌چنین حرارت در پست‌های برق، سیستم فاضلاب ایستگاه و وجود گازهای شیمیایی و نامطبوع از جمله مواردی بود که دارای کمترین مخاطرات در محدوده مطالعاتی بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج مشخص نمود که سیستم حمل و نقل شهری تهران در ایستگاه مورد مطالعه دارای خطرات بالقوه بود. لذا بر اساس خطرهای شناسایی شده می‌توان اقداماتی همچون پایش وضعیت رفتار سازه تونل و خطوط ریلی و داده کاوی اطلاعات، استفاده از تجهیزات اطفاء حریق، تکمیل سامانه هشدار سریع (در تعامل با سازمان بحران شهری) و تدوین دستورالعمل تاب آوری در برابر شرایط اضطراری را انجام داد.
 
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، سیستم حمل و نقل عمومی، مترو شهری، مخاطرات، شهر تهران
متن کامل [PDF 749 kb]   (465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/8 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghdasi A, Abbaspour M, Ahmadi A. Identifying and Prioritizing the Risks of Urban Rail Transportation Networks with Emphasis on Resilience (Case Study: Tehran Metro). j.health 2022; 13 (1) :110-122
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2525-fa.html

اقدسی آسیه، عباسپور * مجید، احمدی آیدا. شناسایی و اولویت‌بندی مخاطرات شبکه ‫های حمل و نقل ریلی شهری با تاکید بر تاب‌آوری (نمونه موردی: مترو تهران). سلامت و بهداشت. 1401; 13 (1) :110-122

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2525-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623