[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 91-80 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل با رضایت شغلی کارکنان مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) اصفهان
مهری شمس قهفرخی ، محمدرضا قاسمی ، فریده شمس قهفرخی
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (116 مشاهده)
زمینه و هدف: نیروی انسانی، بزرگترین سرمایه هر سازمان می‌باشد. راضی نگه داشتن این سرمایه، از مهمترین دغدغههای مدیران است. صاحب‌نظران، ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل را از متغیرهای مهم مؤثر بر رضایت شغلی می‌دانند. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل با رضایت شغلی بود.
روش کار: این مطالعه با روش توصیفی- تحلیلی و به صورت مقطعی انجام شد. جامعه آماری تمامی کارکنان مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) اصفهان در سال 1399 (2600 نفر) بود. تعداد نمونه 340 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرســـشنامه آنلاین و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss-23 استفاده شد. همچنین به منظور توصیف و تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش‌های آماری توصیفی، نظیر میانگین، انحراف‌معیار و نیز روش‌های استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون بهره گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره رضایت شغلی 11/60 و میانگین نمره ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل 85/59 بود. همبستگی بین رضایت شغلی و ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل، در سطح معنی‌داری 01/0 معادل 742/0 بود. 742/0R= و 551/0 R2=محاسبه گردید. ضریب رگرسیون نیز معادل 763/0 بود. یافته­های حاصل از آزمون فرضیات دو متغیره نشان داد بین میزان ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل و رضایت شغلی، رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد، به نحوی که با افزایش میزان ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل، رضایت شغلی نیز ارتقا می‌یابد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیر ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل، در تبیین رضایت شغلی مؤثر است و افزایش میزان رضایت شغلی، تحت تأثیر افزایش میزان ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل، می‌باشد.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد کارکنان مرکز بهداشتی- درمانی مورد مطالعه، تا چه اندازه از شرایط موجود رضایت دارند و پیشنهاد می‌نماید به منظور افزایش انگیزه و رضایت شغلی کارکنان و به تبع آن، تولید و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت‌تر، علاوه بر توجه به سایر عوامل مؤثر بر رضایت شغلی، توجه بیشتری به نیازهای اجتماعی کارکنان گردد. نتایج این مطالعه می‌تواند برای تدوین استراتژی‌های منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: رضایت شغلی، نیازهای اجتماعی، بیمارستان
متن کامل [PDF 253 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/7 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams Ghahfarokhi M, Ghasemi M, Shams Gahfarokhi F. The Relationship between Satisfaction of Social needs through Job, and Job Satisfaction of Employees of Al-Zahra Educational and Medical Center in Isfahan. j.health. 2022; 13 (1) :80-91
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2523-fa.html

شمس قهفرخی * مهری، قاسمی محمدرضا، شمس قهفرخی فریده. رابطه ارضای نیازهای اجتماعی از طریق شغل با رضایت شغلی کارکنان مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) اصفهان. سلامت و بهداشت. 1401; 13 (1) :91-80

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2523-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4402