تبیین و شناسایی مولفه های توانمندسازی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (با رویکرد تحقیق کیفی)
|
پیمان آخربین ، توران سلیمانی ** ، صدرالدین ستاری |
دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران |
|
چکیده: (42833 مشاهده) |
زمینه و هدف: توانمندسازی کارکنان یکی از اساسیترین مقوله های مدیریت منابع انسانی در عصر حاضر است، بالاخص در محیطهای پویا به مانند دانشگاه علوم پزشکی نیز یکی از ارکان مدیریت سرمایه و منابع انسانی و لازمه تفکر سیستمی است. این پژوهش به منظور شناسایی مولفه های توانمندسازی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی کیفی (داده بنیاد) میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی که در سال 1398 مشغول به کار بودند، تشکیل میدهد. از این تعداد 20 نفر صاحبنظر و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه مورد مطالعه گزینش شدند. داده های این پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بدست آمد، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (روش تحلیل محتوا شامل کدگذاری باز، محوری و گزینشی) استفاده گردید.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه نیمه ساختاریافته نشان داد که شاخصهای توانمندسازی شامل شاخصهای فردی، میان فردی، سازمانی و فنی میباشد.
نتیجه گیری: نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن است که عوامل مختلفی در مولفه های توانمندسازی شامل فردی، میان فردی، سازمانی و فنی موثر بوده و مدیران دانشگاه و تصمیم گیران میتوانند با بکارگیری و استفاده از آن مولفه ها در جهت بهبود و ارتقاء توانمندسازی کارکنان دانشگاه قدم بردارند. |
|
واژههای کلیدی: مولفه، توانمندسازی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل |
|
متن کامل [PDF 234 kb]
(30585 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/12/9 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|