زمینه و هدف: نیمکتها نقشی اساسی در نشستن دانش آموزان با پوسچر صحیح در یک بازه زمانی طولانی دارند. هدف از تحقیق حاضر تأثیر ارگونومی نیمکتهای رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب دانش آموزان دختر سالم و دارای لوردوز کمری بود. روش کار: بدین منظور تعداد ۲۴ دانش آموز با میانگین سنی 78/1±26/10 سال در دو گروه ۱۲ نفری سالم و دارای لوردوز به صورت در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان بر روی دو نوع نیمکت رایج در مدارس نشستند، در ابتدای نشستن ۳۰ ثانیه از عضلات منتخب آنان (راست شکمی، بازکننده ستون فقرات، راست رانی و دوسر رانی) سیگنال گرفته شد، سپس یک فیلم آموزشی نیم ساعته برای آنان پخش شد و در۳۰ ثانیه انتهای نشستن نیز از عضلات آنان سیگنال گرفته شد، برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: فعالیت الکتریکی عضلات دانش آموزان ســالم و دارای لوردوز در نیمکتهای متصل در عضلات راست رانی، دوسر رانیو بازکننده ستون فقرات (001/0>p) تفاوت معناداری وجود داشت. عضله راست شکمی (19/0<p) تفاوت معنادار نبود.فعالیت الکتریکیدر نیمکتهای جدا عضلات راست رانی (001/0>p) تفاوت معنادار بود. اما در عضله راست شکمی (24/0<p)، دوسر رانی (37/0<p) و بازکننده ستون فقرات (09/0<p) تفاوت معنادار وجود نداشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که نشستن روی نیمکتهای متصل برای دانش آموزان دارای لوردوز نامناسبتر است.بنابراین توصیه میشود طراحی میز و نیکمت استاندارد ارگونومیک، بر اساس اندازه گیری آنتروپومتری استاتیک دانشآموزان در دستور کار قرار گیرد.
Babakhani F, Samadi H, Yousefian A. Comparison of the Effect of Ergonomics of Common School Benches on the Electrical Activity of Selected Muscles of Healthy Female Students or With Lumbar Lordosis. j.health 2022; 12 (4) :502-512 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2493-fa.html
باباخانی * فریده، صمدی هادی، یوسفیان آذر. مقایسه تاثیر ارگونومی نیمکتهای رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی
عضلات منتخب دانش آموزان دختر سالم و دارای لوردوز کمری. سلامت و بهداشت. 1400; 12 (4) :502-512