[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 512-502 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر ارگونومی نیمکت‫های رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب دانش ‫آموزان دختر سالم و دارای لوردوز کمری
فریده باباخانی ** ، ‌ هادی صمدی ، آذر یوسفیان
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1205 مشاهده)
زمینه و هدف: نیمکتها نقشی اساسی در نشستن دانش آموزان با پوسچر صحیح در یک بازه زمانی طولانی دارند. هدف از تحقیق حاضر تأثیر ارگونومی نیمکت‌های رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب دانش آموزان دختر سالم و دارای لوردوز کمری بود.
روش­ کار: بدین منظور تعداد ۲۴ دانش آموز با میانگین سنی 78/1±26/10 سال در دو گروه ۱۲ نفری سالم و دارای لوردوز به صورت در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان بر روی دو نوع نیمکت رایج در مدارس نشستند، در ابتدای نشستن ۳۰ ثانیه از عضلات منتخب آنان (راست شکمی، بازکننده ستون فقرات، راست رانی و دوسر رانی) سیگنال گرفته شد، سپس یک فیلم آموزشی نیم ساعته برای آنان پخش شد و در۳۰ ثانیه انتهای نشستن نیز از عضلات آنان سیگنال گرفته شد، برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته ها: فعالیت الکتریکی عضلات دانش آموزان ســالم و دارای لوردوز در نیمکتهای متصل در عضلات راست رانی، دوسر رانی و بازکننده ستون فقرات (001/0>p) تفاوت معناداری وجود داشت. عضله راست شکمی (19/0<p) تفاوت معنادار نبود. فعالیت الکتریکی در نیمکتهای جدا عضلات راست رانی (001/0>p) تفاوت معنادار بود. اما در عضله راست شکمی (24/0<p)، دوسر رانی (37/0<p) و بازکننده ستون فقرات (09/0<p) تفاوت معنادار وجود نداشت.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که نشستن روی نیمکتهای متصل برای دانش آموزان دارای لوردوز نامناسبتر است. بنابراین توصیه میشود طراحی میز و نیکمت استاندارد ارگونومیک، بر اساس اندازه گیری آنتروپومتری استاتیک دانشآموزان در دستور کار قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: ارگونومی، الکترومیوگرافی، لوردوزیس، دانش آموزان، نیمکت
متن کامل [PDF 290 kb]   (440 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/11/25 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babakhani F, Samadi H, Yousefian A. Comparison of the Effect of Ergonomics of Common School Benches on the Electrical Activity of Selected Muscles of Healthy Female Students or With Lumbar Lordosis. j.health 2022; 12 (4) :502-512
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2493-fa.html

باباخانی * فریده، صمدی ‌ هادی، یوسفیان آذر. مقایسه تاثیر ارگونومی نیمکت‫های رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب دانش ‫آموزان دختر سالم و دارای لوردوز کمری. سلامت و بهداشت. 1400; 12 (4) :502-512

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2493-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623