[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 501-488 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مصرف غذاهای ارگانیک بر دانش و عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان دوره متوسطه
مهدیه رضائی ** ، سید محمد شبیری ، افسانه وقایعی
چکیده:   (950 مشاهده)
زمینه و هدف: جهان امروز با افزایش جمعیت و کمبود مواد غذایی روبرو است. محصولات ارگانیک بدون دخالت هرگونه ماده شیمیایی و روش‌های مصنوعی تولید می‌شوند. علیرغم آموزش‌های عمومی به‌منظور افزایش دانش تغذیه‌ای، هنوز فاصله عمیقی میان توصیه‌ها و آنچه در عملکرد تغذیه‌ای مشاهده می‌شود، وجود دارد، بنابراین انتخاب شیوه مناسب آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش مصرف غذاهای ارگانیک به دو شیوه سنتی و مشارکتی بر دانش و عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان پایه نهم متوسطه منطقه شهریار انجام شد.
روش کار: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، کارآزمایی میدانی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بوده است. جامعه آماری دانش‌آموزان پایه نهم متوسطه مدرسه فضیلت واقع در شهریار بودند که 90 نفر به شیوه نمونه در دسترس، انتخاب و با جایگزینی تصادفی ساده در گروه‌ها تقسیم‌بندی شدند. گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. یک گروه آزمایشی به روش سنتی و گروه آزمایشی دیگر به روش مشارکتی آموزش دیدند. پرسشنامه این تحقیق از نوع محقق ساخته با 32 سؤال بود که سؤالات 1 تا 18 مربوط به متغیر دانش تغذیه‌ای و سؤالات 19 تا 32 مربوط به متغیر عملکرد تغذیه‌ای بودند و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ، روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس، در سطح اطمینان 95 درصد، آموزش مصرف غذاهای ارگانیک به روش مشارکتی بر دانش تغذیه­ای دانش­آموزان تأثیر معناداری نداشته است. میزان تأثیر این آموزش بر دانش تغذیه­ای دانش‌آموزان به روش سنتی از آنجا که سطح معنی‌داری (۰۰۰۱/0=p و 64/49=F) از 05/0 کمتر شده است، معنی‌دار بوده و میزان این تأثیر برابر 46/0، میزان تأثیر آموزش بر عملکرد تغذیه­ای دانش‌آموزان به روش مشارکتی نیز با سطح معنی‌داری (۰۰۰۱/0=p و ۲۱/۴۲=F) برابر 42/0 و به روش سنتی با سطح معنی‌داری (۰۲۱/0=p و ۶۴/۵=F) برابر 10/0 بوده است.
نتیجه‌گیری: آموزش مصرف غذاهای ارگانیک به روش سنتی در مقایسه با روش مشارکتی، تأثیر بیشتری بر دانش تغذیه‌ای دانش‌آموزان پایه نهم متوسطه داشت. همچنین آموزش مصرف غذاهای ارگانیک به روش مشارکتی در مقایسه با روش سنتی، تأثیر بیشتری بر عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان پایه نهم متوسطه داشت.
واژه‌های کلیدی: کلیدی: غذاهای ارگانیک، مصرف، برنامه آموزشی، روش‌های تدریس، سنتی، مشارکتی، تغذیه، دانش، عملکرد
متن کامل [PDF 530 kb]   (336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/11/24 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei M, Shobeiri S, Vaghayei A. The Effect of Teaching Consumption of Organic Foods on Nutritional Knowledge and Performance of High School Students. j.health 2022; 12 (4) :488-501
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2492-fa.html

رضائی * مهدیه، شبیری سید محمد، وقایعی افسانه. تأثیر آموزش مصرف غذاهای ارگانیک بر دانش و عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان دوره متوسطه. سلامت و بهداشت. 1400; 12 (4) :488-501

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2492-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623