زمینه و هدف:رسانههای آموزشی نوشتاری اغلب جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه و پیشگیریاز بیماریهای دهان و دندانمورد استفاده قرار میگیرند. با این حال مواد آموزشی با کیفیت پایین مانعی برای ارائه اطلاعات موثر است و معمولاً این رسانهها قبل از انتشار مورد ارزیابی واقع نمیشوند. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی یک رسانه کمک آموزشی نوشتاری (پمفلت) برای مادران درباره وارنیش فلوراید انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی بود که در سال 1398 در شهر یزد انجام شد.پمفلت مورد استفاده در این مطالعه، محققساخته بود و بر اساس نیازسنجی از مادران در زمینه وارنیش فلوراید کودکان، بررسی متون و نظرات متخصصین آموزش بهداشت و دندانپزشکی تهیه گردید. محتوای پمفلت آموزشی دررابطهبا بهداشت دهان و دندان، وارنیشفلورایدوویژگیهایآن، نحوهاستفادهازوارنیشفلورایدبرروی دندانهاوموادووسایلموردنیازبرایانجاماینکار بود. به منظور ارزیابی پمفلت، از ابزار خوانایی (RAM) و مناسب بودن (SAM) و شاخصتعیینسطحآموزشیکلوز استفاده شد. یافته ها: نمره ارزیابی دشواری خوانایی 4/14 بدست آمد و پمفلت از نظر تخصصیبودنمطالبوداشتنغلطهاینگارشیوتایپی در سطح مناسبی قرار داشت. درصد حاصله از ارزیابی مناسب بودن 95/77 درصد بدست آمد و رسانه در محدوده رسانه عالی قرار گرفت. نتایج ارزیابی کلوز نشان داد، درصدپاسخصحیح 87 درصد و متندرسطحمستقلاست. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به رعایت وضوح، سادگی و اعتبار و خلاصه نویسی مطالب و ترکیب مناسب تصاویردر پمفلت، رسانه مورد نظر بعد از ارزیابی با روشهای مذکور در سطح مناسبی قرار گرفته و میتواند در جهت آموزش مادران در حیطه وارنیش فلوراید کودکان مؤثر واقع شود. استفاده از روشها و نتایج بدست آمده در پژوهش حاضر به عنوان دستورالعملی برای ارزیابی رسانه های آموزشی نوشتاری در حیطه رفتارهای سلامت میتواند در جهت رفع نواقص احتمالی و افزایش تأثیر مداخلات آموزشی بسیار کمک کننده باشد.
Rahaei Z, Zare-Bidoki M. Assessment of a Written Educational Auxiliary Media in Health Education: A Study about Varnish Fluoride. j.health 2021; 12 (2) :222-230 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2411-fa.html
رهایی زهره، زارع بیدکی * محدثه. ارزیابی یک رسانه کمکآموزشی نوشتاری در آموزش سلامت:
یک مطالعه در زمینه وارنیش فلوراید. سلامت و بهداشت. 1400; 12 (2) :222-230