زمینه و هدف: آلودگی هوا به عنوان یک عنصر فراساختاری در سیستم حمل و نقل شهری به عنوان یک شاخص مهم در سلامت زندگی انسانها در نظر گرفته میشود. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی محدوده آلایندگی 10PMانتشار یافته از دو بزرگراه اصلی شهرستان اردکان و تعیین سهم این بزرگراهها در ایجاد ریسک سلامت ساکنین اطراف آنان در اثر مواجهه با این آلاینده به روش مدلسازی است. روش کار: این پژوهش به صورت توصیفی، تحلیلی و مقطعی برای دو بزرگراه میبد اردکان و اردکان نائین صورت گرفت. برای تخمین نرخ انتشار در چهار فصل سال، پراکندگی و مواجهه 24 ساعته و سالانه با 10PMاز دو مدل IVE و AERMOD استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز برای اجرای مدلها با آماربرداری از طریق مشاهده، اطلاعات مرکز تحقیقات نیروی انتظامی و مرکز تحقیقات هواشناسی استان یزد جمعآوری گردید. با تعیین شش گروه مواجهه با 10PM در محدوده آلایندگی این دو بزرگراه، ارزیابی ریسک سلامت با استفاده از روابط پیشنهادی USEPA انجام شد. یافته ها: در چهار فصل سال، میانگین و حداکثر غلظت محیطی 10PM از بزرگراه میبد اردکان بیشتر از بزرگراه اردکان نائین پیشبینی شد. هرچند حداقل غلظت های 24 ساعته و سالانه پراکندگی 10PM بزرگراه اردکان نائین کمتر از میبد اردکان بود اما محدوده آلایندگی این بزرگراه بیشتر پیشبینی شد. در بین شش گروه مواجهه با 10PM در کلیه بازدههای زمانی، بیشترین مواجهه مربوط به پلیس راه اردکان نائین و کمترین مربوط به ساکنین پارک شهید پایدار بود. ریسک سرطانی و غیرسرطانی مواجهه با 10PM در کلیه گروهها و ردههای سنی قابل قبول تخمین زده شد. نتیجه گیری: با روش مدلسازی مورد استفاده، سهم دو بزرگراه مورد بررسی در ایجاد ریسک سلامتی ساکنین اطراف در محدوده قابل قبول پیش بینی شد.
Shojaee Barjoee S, Azimzadeh H, Talebi Varaoon V, Abbasi M, Sodaiezadeh H. Modeling of PM10 Pollution Range of Meybod-Ardakan and Ardakan-Nain Highways and Health Risk Assessment of Surrounding Residents Using IVE and AERMOD Models. j.health 2021; 12 (2) :178-197 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2407-fa.html
شجاعی برجوئی* سعید، عظیم زاده حمیدرضا، طالبی وراعون وحید، عباسی سریزدی محمد جواد، سودائی زاده حمید. مدلسازی محدوده آلایندگی 10PM انتشاریافته از بزرگراه های میبد اردکان و اردکان نائین و ارزیابی ریسک سلامت ساکنین اطراف آن ها به کمک مدل های IVE و AERMOD. سلامت و بهداشت. 1400; 12 (2) :178-197