[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 11، شماره 5 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 690-679 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش دلبستگی مادر به جنین بر تحمل پریشانی و نشخوار فکری مادران نخست باردار
لاله شهیدی ، شعله امیری ** ، امیر قمرانی ، غلامرضا منشئی ، نفیسه کاشانی‌زاده
دانشگاه اصفهان، اصفهان
چکیده:   (1562 مشاهده)
زمینه و هدف: بارداری نخست، به دلیل ناشناخته بودن تجارب بارداری، می‌تواند برای مادران آسیب و پریشانی روان‌شناختی و هیجانی داشته باشد، بنابراین هدف این­ پژوهش بررسی تاثیر آموزش دلبستگی مادر به جنین بر تحمل پریشانی و نشخوار فکری مادران نخست باردار بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری 45 روزه بود. در این پژوهش جامعه آماری را کلیه مادران نخست باردار شهر تهران در سال 1396 تشکیل می‌دادند. نمونه مورد مطالعه 30 مادر نخست باردار دارای دامنه سنی 25 تا 35 سال بودند که به شیوه نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. پس از انتخاب حجم نمونه و گمارش آنها در گروه­های آزمایش و گواه، گروه آزمایش مداخله جامع دلبستگی مادر به جنین را طی یک ماه در 9 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. این در حالی بود که گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکرد. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) و نشخوار فکری (نولن‌هوکسما و مارو، 1991) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش دلبستگی مادر به جنین بر تحمل پریشانی (001/0p< ، 08/153f=) و نشخوار فکری (001/0p< ، 11/256f=) مادران نخست باردار تاثیر داشته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش دلبستگی مادر به جنین با بهره‌گیری از تکنیک آرمیدگی و تنفس برای کاهش اضطراب و آموزش تصویرسازی ذهنی می‌تواند تحمل پریشانی را افزایش و نشخوار فکری مادران نخست باردار را کاهش دهد. بر این اساس آموزش دلبستگی مادر به جنین می‌تواند بهعنوان درمانی کارآ برای کاهش تحمل پریشانی و نشخوار فکری مادران نخست باردار مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دلبستگی به جنین، تحمل پریشانی، نشخوار فکری، مادران نخست باردار
متن کامل [PDF 244 kb]   (836 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/2 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahidi L, Amiri S, Ghamarani A, Manshaei G, Kashanizadeh N. The Effect of Maternal-Fetal Attachment Training on the Distress Tolerance and Rumination in First Pregnant Mothers. j.health 2021; 11 (5) :679-690
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2326-fa.html

شهیدی لاله، امیری * شعله، قمرانی امیر، منشئی غلامرضا، کاشانی‌زاده نفیسه. تاثیر آموزش دلبستگی مادر به جنین بر تحمل پریشانی و نشخوار فکری مادران نخست باردار. سلامت و بهداشت. 1399; 11 (5) :679-690

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2326-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623