[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره ۱۱، شماره ۴ - ( پاییز ۱۳۹۹ ) ::
جلد ۱۱ شماره ۴ صفحات ۵۱۷-۵۰۷ برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت مصرف غذاهای فوری و عوامل مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بجنورد بر اساس تئوری شناخت اجتماعی
رضوان رجب زاده ، یاسمن جعفری ، رویا صادقی ، حمید رضا محدث حکاک ، عفت حکمت آرا ، سید حمید حسینی **
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد
چکیده:   (۱۴۱۳ مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهمترین عوامل تشکیل دهنده الگوی غذایی جامعه مجموعه عادات و فرهنگ تغذیه ای افراد آن جامعه است. تئوری شناخت اجتماعی، چهارچوبی را برای شناخت رفتار در بافت خانواده فراهم میکند و بیان میکند رفتار، از جمله رفتار تغذیه ای ناشی از عوامل فردی و محیطی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با مصرف غذاهای فوری بر اساس تئوری شناخت اجتماعی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر بجنورد انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1396 با شرکت 450 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر بجنورد انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای سه قسمتی شامل مشخصات فردی، سوالات بسامد مصرف در طول یک هفته گذشته و سوالات مربوط به سازه های تئوری شناخت اجتماعی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، کروسکال والیس، آنالیزواریانس یکطرفه، رگرسیون خطی با سطح معنیداری 5 0/0 p<انجام گردید.
یافته ها: میانگین سن افراد مورد بررسی 85/7±59/29 سال بود. 6/62 درصد از زنان در هفته گذشته حداقل یکبار از غذای فوری استفاده کرده بودند. بین سن و بسامد مصرف غذای فوری رابطه منفی معنی دار آماری وجود داشت. زنان دانشجو نسبت به زنان شاغل و خانه دار به طور معنی داری مصرف غذای فوری بیشتری داشتند (001/0>p). سازه های مختلف تئوری شناخت اجتماعی 2/17درصد از واریانس مصرف غذاهای فوری را در زنان مورد مطالعه تبیین نمودند. به طوری که سازه های آگاهی تغذیه ای (001/0p=) و فراهمی (001/0p<) سهم معنی داری در مصرف غذاهای فوری داشتند.
 نتیجه گیری: در این مطالعه مصرف غذای فوری در افراد شاغل، دانشجو و افراد با سن بالاتر بیشتر بود و بسامد مصرف غذای فوری در افراد با آگاهی بالاتر، کمتر بود. با توجه به این نتایج، طراحی مداخلات آموزشی جهت ایجاد آگاهی بهداشتی در افراد از سنین پایین و فراهم کردن گزینه های سالم تغذیه ای برای زنان، می تواند اثرات مطلوبی در جهت انتخاب های بهتر تغذیه ای داشته باشد.
 
واژه‌های کلیدی: فست فود، زنان، تئوری شناخت اجتماعی
متن کامل [PDF 160 kb]   (۸۱۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/25 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabzadeh R, Jafari Y, Sadeghi R, Mohaddes Hakkak H, Hekmatara A, Hosseini S. Consumption of Fast Foods and Their Related Factors in the Women Referring to Healthcare Centers of Bojnord City Based on the Social Cognitive Theory. j.health 2020; 11 (4) :507-517
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2261-fa.html

رجب زاده رضوان، جعفری یاسمن، صادقی رویا، محدث حکاک حمید رضا، حکمت آرا عفت، حسینی * سید حمید. وضعیت مصرف غذاهای فوری و عوامل مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بجنورد بر اساس تئوری شناخت اجتماعی. سلامت و بهداشت. ۱۳۹۹; ۱۱ (۴) :۵۰۷-۵۱۷

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-۱-۲۲۶۱-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623