[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( ویژه نامه تابستان 1399 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 431-422 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش دلسوزی به خود بر احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری
فرامرز فرضی وانستانق ، سمیه تکلوی ** ، عذرا غفاری
دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1680 مشاهده)
زمینه و هدف: والدین کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مقایسه با والدین کودکان عادی هیجانات منفی بیشتری تجربه می­کنند، لذا نیازمند توجه و دریافت مداخلات روانشناختی می­باشند که بر این اساس، مطالعه حاضر تلاشی برای کاهش مشکلات روانشناختی این مادران بود. لذا هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش دلسوزی به خود بر احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال­تحصیلی 98-1397 تشکیل می دادند. تعداد نمونه مورد پژوهش 40 نفر از مادران بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 20 نفر آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقه‌ای آموزش دلسوزی دریافت کردند. به منظور گردآوری داده­ها از مقیاس آمادگی شرم و گناه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) با بهره گیری از نرم­افزارآماری SPSS-22 انجام شد.
یافته­ ها: یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش دلسوزی به خود تأثیر معناداری بر کاهش احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری داشت (001/0p<). با این معنی که به ترتیب 15/0 و 18/0 از تغییرات حاصل در میانگین نمرات پس­آزمون نسبت به پیش­آزمون متغیر احساس شرم و گناه در گروه آزمایش به علت آموزش دلسوزی به خود بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش دلسوزی به خود بر کاهش احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری تأثیر داشت. احساس شرم و گناه میتواند زمینه ساز بروز آسیب های روان شناختی در مادران و کودکان شود، بنابراین استفاده از این روش درمانی/ آموزشی برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران کودکان مذکور پیشنهاد میگردد.
 
واژه‌های کلیدی: دلسوزی به خود، احساس شرم و گناه، اختلالات یادگیری
متن کامل [PDF 145 kb]   (1209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzi Vanestanagh F, Taklavi S, Gaffari A. The Effectiveness of Self-Compassion Education on the Shame and Guilt of Mothers of Children with Learning Disorders. j.health 2020; 11 (3) :422-431
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2247-fa.html

فرضی وانستانق فرامرز، تکلوی * سمیه، غفاری عذرا. اثربخشی آموزش دلسوزی به خود بر احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. سلامت و بهداشت. 1399; 11 (3) :422-431

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2247-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( ویژه نامه تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4623