[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 247-235 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فرهنگ ایمنی بیمار: آغازی برای برنامه‫های بهبود کیفیت و ایمنی در خدمات مراقبت از بیمار
الناز رحیمی ، سید شمس الدین علیزاده ، عبدالرسول صفائیان ، ناطق عباسقلیزاده
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (2607 مشاهده)
زمینه و هدف: خطاهای پزشکی به عنوان یکی از پنج علت رایج مرگ و میر محسوب میشوند. ایمنی بیمار موضوع مهمی در سیستمهای بهداشت و درمان است و وجود فرهنگ ایمنی بیمار قوی در بیمارستانها بر رفتارهای مرتبط با ایمنی و کاهش خطاهای پزشکی تاثیرگذار است. هدف این مطالعه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستانهای اردبیل و مقایسه نگرش کارکنان به عملکرد خودشان نسبت به همکارانشان در زمینه فرهنگ ایمنی بیمار است. 
روش کار: دادههای این پژوهش مقطعی از 420 نفر از کارکنان چهار بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل توسط پرسشنامه «پایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار» HSOPSC و پرسشنامه محقق ساخت نظرات کارکنان درباره عملکرد خودشان در زمینه فرهنگ ایمنی بیمار جمع آوری شده است. به منظور تعیین ارتباط آماری میان مشخصات دموگرافیک کارکنان و ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار، از آزمونهای تی و آنالیز واریانس یکطرفه، و جـهت انجام تحلیلها از نرم افزار SPSS-24 استفاده شد.
یافته ها: میانگین کلی درصد پاسخ مثبت به ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار 71/65 درصد و در محدوده متوسط بود. بالاترین درصد پاسخ مثبت، مربوط به ابعاد «ارتباطات و ارائه بازخورد درمورد خطاها» (82/86%) و «کار گروهی درون واحدهای بیمارستان» (64/86%) بود. پایینترین درصد پاسخ مثبت نیز مربوط به ابعاد «تناوب گزارش دهی رخدادها» (83/24%) و «واکنش غیرتنبیهی در قبال رویداد خطا» (93/27%) و مقایسه نظرات کارکنان نسبت به خودشان و همکارانشان نشان میدهد که در اکثر ابعاد، کارکنان عملکرد خود را بهتر از همکارانشان میدانند.
نتیجه گیری: وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستانهای مورد مطالعه نیاز به بهبود دارد. همچنین میزان گزارشدهی خطا توسط کارکنان بسیار کم است. لذا افزایش تعداد کارکنان به ویژه پرستاران متناسب با تعداد بیماران و حجم کاری، کاهش ساعات کاری کارکنان، اتخاذ سیاستهای فرهنگ ایمنی و غیرتنبیهی، حمایت از کارکنان و اجرای برنامههای آموزشی موثر در بیمارستانها ضروری میباشد. 
 
واژه‌های کلیدی: خطای پزشکی، حادثه، ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی بیمار
متن کامل [PDF 160 kb]   (1602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/5/19 | پذیرش: 1399/5/10 | انتشار: 1399/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi E, Alizadeh S, Safaeian A, Abbasgholizadeh N. An Investigation of Patient Safety Culture: The Beginning for Quality and Safety Improvement Plans in Patient Care Services. j.health 2020; 11 (2) :235-247
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2173-fa.html

رحیمی الناز، علیزاده * سید شمس الدین، صفائیان عبدالرسول، عباسقلیزاده ناطق. بررسی فرهنگ ایمنی بیمار: آغازی برای برنامه‫های بهبود کیفیت و ایمنی در خدمات مراقبت از بیمار. سلامت و بهداشت. 1399; 11 (2) :235-247

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2173-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623