[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 117-109 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر فرسودگی شغلی بر قصد ترک خدمت کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجی رضایت شغلی
داود قراخانی ، آرش زعفرانچی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
چکیده:   (4927 مشاهده)
زمینه و هدف: پدیده فرسودگی شغلی و ترک شغل ناشی از آن، به معضلی برای بسیاری از سازمانها در دنیا تبدیل شده است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر فرسودگی شغلی بر قصد ترک خدمت کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجی رضایت شغلی میباشد.
روش کار: از مجموع 1100 نفر از کارکنان شاغل تعداد 288 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان انتخاب گردیدند. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، جمع آوری شدند. جهت بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری Smart-PLS استفاده شد.
یافته ها: نتایج بدست آمده از این تحقیق مشخص نمود که شاخصهای فرسودگی شغلی، بدبینی و بی کفایتی، تاثیر منفی و معنی داری بر رضایت شغلی دارند، ولی تاثیر خستگی بر رضایت شغلی تایید نگردید. همچنین مشخص شد شاخص های خستگی، بدبینی و بی کفایتی تاثیر مثبت و معناداری بر قصد ترک خدمت کارکنان دارند، در حالی‫که رضایت شغلی تاثیر منفی و معناداری بر قصد ترک خدمت کارکنان دارد. نقش مثبت و معنی دار رضایت شغلی به عنوان میانجی بین فرسودگی شغلی و قصد ترک خدمت کارکنان تایید شد. همچنین نقش مثبت و معنادار رضایت شغلی در تاثیر بدبینی بر قصد ترک خدمت کارکنان، و نیز بی کفایتی بر قصد ترک خدمت کارکنان مورد تایید قرار گرفت در حالیکه نقش میانجی رضایت شغلی در تاثیر خستگی بر قصد ترک خدمت کارکنان تایید نشد.
نتیجه گیری: سازماندهی اقداماتی در جهت کاهش استرس کارکنان باعث کاهش خستگی عاطفی گردیده و مانع ایجاد فاصله ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ کارکنان میگردد. اقداماتی جهت کاهش فاصله میان فرد شاغل و دریافت کنندگان خدمات او از بروز بدبینی در کارمندان می کاهد و شفاف سازی نقش کارمندان در پیشرفتهای سازمان و افزایش حس کارآمدی آنان، در کاهش حس بی کفایتی آنها سهیم است.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی شغلی، بدبینی، بی کفایتی، رضایت شغلی، خستگی، قصد ترک خدمت
متن کامل [PDF 135 kb]   (7576 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/12/22 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1397/12/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharakhani D, Zaferanchi A. The Effect of Job Burnout on Turnover Intention with Regard to the Mediating Role of Job Satisfaction . j.health 2019; 10 (1) :109-117
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1777-fa.html

قراخانی * داود، زعفرانچی آرش. تاثیر فرسودگی شغلی بر قصد ترک خدمت کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجی رضایت شغلی. سلامت و بهداشت. 1398; 10 (1) :109-117

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1777-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4623