زمینه و هدف: بلوغ دورهای حساس است که طی آن نوجوان تغییرات سریعی را در رفتار پرخاشگرانه و تحریفات شناختی نسبت به تغییرات بدنی تجربه میکند. هدف این پژوهش، آزمون اثربخشی آموزش بهداشت روانی بلوغ بر پرخاشگری و ترس از تصویر تن در دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای شهر اهواز بود. روش کار: روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از این تعداد 30 نفر بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل، بهصورت تصادفی جای گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. پرسشنامههای پرخاشگری و ترس از تصویر بدنی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج بهدستآمده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که پرخاشگری و ترس از تصویر تن گروه آزمایش بهطور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است. نتیجه گیری: به نظر میرسد آموزش بهداشت روانی بلوغ بر کاهش پرخاشگری و ترس از تصویر تن دانشآموزان واقع در سن بلوغ مؤثر باشد.
The Effect of Puberty Mental Health Training on Aggression and Fear of Body Image in Male Second Grade High School Studentsin Ahvaz. j.health 2014; 5 (2) :138-148 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-175-fa.html
عطایی مغانلو وحید، بساک نژاد سودابه، مهرابی زاده هنرمند مهناز، عطایی مغانلو رقیه، عطایی مغانلو سعید. تأثیر آموزش بهداشت روانی بلوغ بر پرخاشگری و ترس از تصویر تن در دانشآموزان پسر پایه دوم دبیرستانهای شهر اهواز. سلامت و بهداشت. 1393; 5 (2) :138-148