زمینه و هدف: بیماریهای دهان و دندان منجر به از دسترفتن دندانها میشوند، شرایطی که ظاهر، کیفیت زندگی، تغذیه و در نهایت رشد و نمو کودکان را تحت تاثیر قرار میدهد. سلامت دهان و دندان میتواند عملکرد کودکان را در مدرسه و موفقیتشان را در آینده تحت تاثیر قرار دهد، بطوریکه بیش از 50 میلیون ساعت در مدرسه، هر ساله به دلیل مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان از دست میرود. هدف از این مطالعه بررسی اثر آموزش بهداشت بر مراقبتهای دهان و دندان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود. روش کار: در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) 125 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی به طریق تصادفی طبقهای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مشاهده عملکرد مسواکزدن بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد افزایش ادراکات فردی از طریق آموزش گروهی و خودآموزی در بروز و بهبود رفتار پیشگیریکننده از بیماریهای دهان و دندان موثر میباشد. این مطالعه، افزایش سطح عملکرد مسواکزدن دانشآموزان جامعه مورد پژوهش را در اثر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی نشان داد (001/0>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل، الگوی اعتقاد بهداشتی میتواند در افزایش مراقبتهای دهان و دندان با تکیه بر ابعاد ادراکات فردی در جامعه مفید باشد. استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب در هنگام آموزش مشارکتی و فراهمنمودن تجارب یادگیری چند حسی به صورت انفرادی (بر اساس تواناییهای شخصی) در آموزش دانشآموزان پیشنهاد میشود.