[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 39-31 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دانش و نگرش هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد طراحی درس در سال 1387
عزیز کامران* ، افشان شرقی
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده:   (10865 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از راه‏های انکار‏ناپذیر در ارتقاء کیفیت آموزش، برنامه‏ریزی درسی و داشتن طرح درس است. برنامه‏ریزی درسی فرآیندی است برای تعیین هدف‏های مناسب آموزشی و تشخیص‏دادن مسائل، نیازها، امکانات و محدودیت‏هائی که برای رسیدن به اهداف آموزشی وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و نگرش هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد طراحی درس انجام گرفت. روش کار: جامعه آماری مطالعه شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و نمونه‏گیری بصورت سرشماری بوده و ابزار گردآوری داده‏ها شامل پرسش‏نامه محقق‏ساخته است که اعتبار آن توسط تنی چند از اساتید دانشگاه مورد تائید قرارگرفت و پایایی این پرسش‏نامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 75/0 به‏دست آمد. اطلاعات با توزیع پرسش‏نامه در میان اعضای هیئت علمی و تکمیل آن توسط آنها، به‏دست آمد. برای تحلیل داده‏ها، از ابزارهای آمار توصیفی و استنباطی مثل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون Tukey، T-test استفاده شده و داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS-15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها: نتایج نشان داد که از تعداد 81 نفر اعضای هیئت علمی شرکت‏کننده در مطالعه، اکثریت با مردان (5/76%) بود. اکثریت شرکت‏کنندگان از تحصیلات تخصص- فوق تخصص (1/48%) برخوردار بودند. میانگین نمره آگاهی متوسط پایین (18/17 با انحراف معیار 18/4) و میانگین نمره نگرشی خوب (37/39 با انحراف معیار 7/9) ارزیابی شد. نتایج آزمون اختلاف معنی‏داری را در میانگین نمره آگاهی و میانگین نمرات نگرشی دانشکده ها نشان داد و اختلاف معنی‏داری بین جنسیت و میانگین نمره آگاهی در هدف‏ نویسی وجود داشت. نتیجه‏گیری: با توجه به اهمیت برنامه‏ریزی درسی و طرح درس در پیشبرد اهداف آموزش، لزوم توجه بیشتر و انجام مطالعات در زمینه عملکرد و عوامل موثر بر آن در زمینه برنامه‏ریزی درسی در اساتید دانشگاه حس می‏شود.

واژه‌های کلیدی: طرح درس، دانش، نگرش، هیئت علمی
متن کامل [PDF 244 kb]   (2299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/8 | پذیرش: 1392/11/8 | انتشار: 1392/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamran A, Sharghi A. Knowledge and Attitude of Academic Staffs of Ardabil University of Medical Sciences on Lesson Planning . j.health 2011; 2 (1) :31-39
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-123-fa.html

کامران عزیز، شرقی افشان. بررسی دانش و نگرش هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد طراحی درس در سال 1387. سلامت و بهداشت. 1390; 2 (1) :31-39

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-123-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4623