زمینه و هدف: تغذیه بهعنوان یک عامل مهم در تعیین سلامتی میتواند بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان موثر باشد. مطالعات نشان میدهد که مصرف صبحانه و میانوعده تاثیر مهمی بر یادگیری دانشآموزان دارد. از این رو، هدف از این مطالعه بررسی الگوی مصرف صبحانه و میانوعده و همچنین عوامل موثر بر مصرف آنها در بین دانشآموزان شهر قزوین بود. روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی در سال تحصیلی 88-87 در بین 1300 دانشآموز 11- 7 ساله مدارس ابتدایی شهر قزوین صورت گرفت. دادهها از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری گردیدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماریSPSS و با بهرهگیری از آزمون کای دو انجام گرفت. یافتهها: 5/89% از دانشآموزان با صرف صبحانه به مدرسه آمده بودند. مهمترین علت عدم مصرف صبحانه نیز دیر بیدار شدن بود. 4/85% دانشآموزان در وعده صبحانه نان و پنیر و تنها 1/20% شیر مصرف میکردند. همچنین تنها 5/8% از دانشآموزان در ساعات حضور در مدرسه هیچ نوع خوراکی مصرف نکرده بودند. مهمترین علت عدم مصرف صبحانه نیز دیر بیدار شدن بود. کیک و کلوچه با 1/58% بیشترین ماده مصرفی در میانوعده بود. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر این است که اکثر دانشآموزان قبل از آمدن به مدرسه صبحانه مصرف میکردند. معمولترین غذای مصرفی در وعده صبحانه نان و پنیر بود که بهعنوان غذای مرسوم و معمول در فرهنگ ایرانی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به اینکه شیر در بین دانشآموزان کمتر استفاده میشد، توصیه میگردد برنامههای آموزشی گسترده برای تشویق مصرف روزانه این مواد صورت پذیرد.
Rezakhani H, Soheili Azad A, Razaghi M, Nemati A. Pattern of Breakfast and Snack Consumption and Their Effective Factors among Primary School Students, Qazvin. j.health 2012; 2 (4) :57-63 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-100-fa.html
رضاخانی مقدم حامد، سهیلی آزاد علی اکبر، رزاقی مقدم مریم، نعمتی علی. الگوی مصرف صبحانه و میانوعده و عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان ابتدایی مدارس شهر قزوین. سلامت و بهداشت. 1390; 2 (4) :57-63